| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - telekomunikacja > Jak udowodnić, że nie zawieraliśmy umowy z konsultantem telefonicznym?

Jak udowodnić, że nie zawieraliśmy umowy z konsultantem telefonicznym?

Nasz operator może umożliwić nam zmianę warunków umowy przez telefon. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy mimo odmowy na nasz adres przyjdzie potwierdzenie zawarcia umowy?

Zgodnie z art. 56 ust. 6 Prawa telekomunikacyjnego dostawca usług (np. operator komórkowy) może umożliwić nam zmianę warunków umowy zawartej na piśmie (umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych) za pomocą środków porozumiewania się na odległość. Oznacza to, że możliwa będzie zmiana obowiązującej umowy właśnie w rozmowie z konsultantem.

Zobacz: Operator odpowiada za przerwy w dostępie do internetu

Sama zgoda wyrażona przez telefon wystarczy do tego, by umowa uległa zmianie. Nie oznacza to jednak, że sama rozmowa wystarczy. Operator ma bowiem obowiązek potwierdzić abonentowi na piśmie warunki zmiany treści umowy. Jeżeli zatem nie chcieliśmy zawrzeć umowy najprościej będzie napisać odstąpienie od umowy, które należy wysłać w terminie 10 dni od daty otrzymania pisma.

Zobacz serwis: Konsument - telekomunikacja

W praktyce może wystąpić kilka komplikacji. Operator pisemne potwierdzenie musi nam wysłać najpóźniej w terminie 30 dni. Jeżeli po otrzymaniu pisma odeślemy oświadczenie o odstąpieniu, operator będzie mógł naliczyć nam opłatę za czas korzystania z usługi do czasu odstąpienia.

W takiej sytuacji warto zatem zwrócić się do operatora z reklamacją, w której należy stwierdzić, że nie godziliśmy się na zawarcie umowy. Zatem żadna umowa w sensie prawnym nie mogła być zawarta.

Wbrew pozorom nie jest to takie trudne do udowodnienia. Zgodnie z przepisami każda rozmowa z konsultantem, która dotyczy zmiany warunków istniejącej umowy powinna być nagrana i przechowywana przez okres 12 miesięcy. Taki obowiązek na nakłada na operatorów właśnie przywołany powyżej art. 56 ust. 6 Prawa telekomunikacyjnego.

Prawo telekomunikacyjne nakłada na operatorów obowiązek utrwalania rozmów i przechowywania ich przez okres 12 miesięcy. W razie potrzeby będzie można zatem odtworzyć przebieg rozmowy konsultanta i abonenta.

Daje to konsumentowi do ręki potężną broń. Nagranie takiej rozmowy może być koronnym dowodem w sądzie na fakt, iż abonent nie wyraził zgody na zawarcie zmienionej umowy, co będzie świadczyć o tym, iż umowa nie została zawarta.

Jak sobie poradzić w sądzie, czytaj: Pozwanie operatora za niezawartą umowę

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Zawadzki

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »