| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - telekomunikacja > Olbrzymia kara za nierzetelny konkurs sms-owy

Olbrzymia kara za nierzetelny konkurs sms-owy

Aż 21 mln zł ma zapłacić Polska Telefonia Cyfrowa za nierzetelny konkurs sms-owy dla abonentów dawnej „Ery” – zdecydowała prezes UOKiKu. Spółka może jednak odwołać się do sądu.

„Czy stałeś się dziś milionerem”?

Zorganizowany przez spółkę Polska Telefonia Cyfrowa konkurs SMS pt. Czy stałe ś się dzisiaj Milionerem wywołał wielkie emocje pośród abonentów dawnej Ery (obecnie T-Mobile). W efekcie konkursu „dla milionerów” o wiele milionów złotych uszczupli się kasa operatora. Nie będzie to jednak wynik konkursowych wygranych lecz zakończenia postępowania prowadzonego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Decyzją Prezes UOKiKu na PTC, jako organizatora, została nałożona kara w wysokości 21 mln zł. Decyzja nie jest jednak prawomocna, a ukarany operator może jeszcze odwołać się do sądu.

Nierzetelny konkurs, duża kara

Postępowanie Urzędu zostało wszczęte po licznych skargach poszkodowanych abonentów sieci Era, którzy to jak się okazało stali się nieświadomymi uczestnikami konkursu. Nie byłoby w tym nic zdrożnego, gdyby nie fakt, że za możliwość uczestnictwa organizator konkursu kazał sowicie sobie płacić.

Z zawiadomień wynika, że o udziale w loterii i związanych z tym kosztach konsumenci dowiadywali się po dostarczeniu rachunku telefonicznego. Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziła treść wiadomości zachęcających do udziału w loterii, które otrzymywali abonenci PTC. Przykładowo: ERA: Czas odmienić Twoje życie! Możesz wygrać milion złotych dzisiaj od ERY! Wyślij za darmo TAK na 8007! SMSy na 8007 są darmowe! Reg: 100m.era.pl 4,88zł/dzień.

O samym konkursie oraz kontrowersjach wokół niego pisaliśmy na łamach Wieszjaka. Wskazywaliśmy na niejasny przekaz reklamowy, różny w reklamie sms-owej i internetowej (w tej drugiej pojawiała się informacja o odpłatności, czego zabrakło w reklamie sms-owej). Uwagi krytyczne mieliśmy także do samego regulaminu konkursu, który na piętnastu stronach prawniczego tekstu zawierał informacje o opłatach związanych z konkursem. Wreszcie donosiliśmy o pomyśle pozwu zbiorowego, jaki przeciwko operatorowi chcieli wnosić zbulwersowani abonenci.

Zobacz: Abonenci szykują pozew zbiorowy przeciwko sieci Era

Zobacz: Konkurs sms-owy Ery: komentarz redakcyjny

Ocena UOKiK

Zarzuty abonentów potwierdziły się w postępowaniu wyjaśniającym prowadzonym przez Urząd. UOKiK ustalił, że informacje przekazywane abonentom sugerowały, że zgłoszenie uczestnictwa w loterii dotyczy tylko jednego dnia. Jak się okazało – odesłanie wiadomości wiązało się z uczestnictwem w konkursie do dnia jego zakończenia lub przesłania rezygnacji oraz otrzymywaniem płatnego smsa każdego dnia uczestnictwa w konkursie. Ze skarg, które otrzymał Urząd wynika, że wielu abonentów było przekonanych o tym, że biorą udział w loterii jednorazowo.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

SaldeoSMART

SaldeoSMART to ewolucja w księgowości.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »