| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - telekomunikacja > Kary dla operatorów za wprowadzanie w błąd

Kary dla operatorów za wprowadzanie w błąd

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował praktyki operatorów telekomunikacyjnych, związane z zachęcaniem konsumentów do udziału w konkursach sms-owych.

Wprowadzanie konsumentów w błąd

Na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znalazły się trzy spółki telekomunikacyjne – Telecom Media, P4 oraz Polska Telefonia Cyfrowa. Zarzuty to przede wszystkim reklamy wprowadzające w błąd, niepełne informacje w loteriach smsowych oraz bezprawne wysyłanie wiadomości zachęcających do wzięcia udziału w konkursie.

Zobacz: Olbrzymia kara za nierzetelny konkurs sms-owy

Niezamawiane informacje handlowe

Zarzut bezprawnego przesyłania abonentom niezamawianych informacji handlowych sformułowany został względem spółki Telecom Media. Jak czytamy w komunikacie UOKiKu postępowanie zostało wszczęte w lipcu 2011 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziły smsy i wiadomości głosowe nakłaniające do wzięcia udziału odbywającej się w 2010 roku loterii Wielki Quiz z Nagrodami Edycja IX. Urząd ustalił, że komunikaty były wysyłane do konsumentów, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie od przedsiębiorcy informacji handlowych. Podobne zarzuty sformułowano także względem PTC.

Zobacz: SPAM, czyli niechciana informacja handlowa

Ponadto, jak stwierdza Urząd, treść informacji przekazywanych przez Telecom Media wywoływać mogła mylne wrażenie u konsumentów, iż wygrali lub zdobyli już nagrodę. Tymczasem odesłanie sms-a gwarantowało jedynie udział w loterii.

Organizator nie podawał również informacji wymaganych prawem. Brak było wiadomości o nazwie organizatora konkursu, cenie za wysłanie wiadomości w ramach konkursu. Nie było odniesienia do regulaminu konkursu oraz informacji, że wysłanie sms-a oznacza jego akceptację.

W efekcie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego UOKiK nałożył na spółkę karę w wysokości ponad 113 tys. zł.

Reklamy wprowadzające w błąd

W odniesieniu do spółki P4 – operatora sieci Play, Urząd dopatrzył się praktyk reklamowych, które wprowadzały w błąd.  Postępowanie zostało wszczęte w grudniu 2010 roku i dotyczyło kampanii reklamowej produktu Play Fresh przeprowadzonej w 2009 roku.

Zobacz: Co grozi przedsiębiorcy za nierzetelne reklamy?

UOKiK ustalił, że spółka P4, posługując się hasłem Darmowe smsy w Play Fresh w części materiałów reklamowych nie zamieściła informacji o ograniczeniach czasowych dotyczących korzystania z darmowych smsów w ramach oferty. W rzeczywistości okres korzystania z bezpłatnych wiadomości był znacznie ograniczony, a dodatkowo uzależniony od wartości doładowania (np. wartość doładowania 50 zł i więcej – 50 dni).

Konsument, który wiedziałby o krótszym czasie korzystania z darmowych wiadomości niż okres ważności wykupionej karty (365 dni), mógłby nie skorzystać z oferty spółki. Za wprowadzanie w błąd Prezes UOKiK nałożyła na P4 karę pieniężną 495 655 zł.

Na podstawie: uokik.gov.pl

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

TRILUX Polska Sp. z o. o.

ekspert z zakresu BHP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »