| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - telekomunikacja > Co zrobić gdy nie można dzwonić

Co zrobić gdy nie można dzwonić

Ostatnio w naszym bloku przez 3 dni nie działał telefon. Poniosłam z tego tytułu znaczące koszty - musiałam dzwonić z telefonów komórkowych. Rachunek za 3 dni wyniósł dwa razy więcej niż zazwyczaj (u operatora stacjonarnego miałam wykupiony korzystny abonament). Oczywiście przez pierwszy dzień nie zostałam poinformowana o awarii. Czy operator może ponieść jakieś konsekwencje?

Tak, operator telekomunikacyjny ponosi za to odpowiedzialność. Za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi powszechnej płatnej okresowo abonentowi przysługuje odszkodowanie w wysokości 1/15 średniej opłaty miesięcznej liczonej według rachunków z ostatnich trzech okresów rozliczeniowych, jednak za okres nie dłuższy niż ostatnie 12 miesięcy. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli w okresie rozliczeniowym łączny czas przerw był krótszy od 36 godzin.

Niezależnie od odszkodowania, za każdy dzień, w którym nastąpiła przerwa w świadczeniu usługi telefonicznej płatnej okresowo trwająca dłużej niż 12 godzin, abonentowi przysługuje zwrot 1/30 miesięcznej opłaty abonamentowej.

Tak wyglądają regulacje szczególne, jednak warto wiedzieć, że do odpowiedzialności firm telekomunikacyjnych za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług stosujemy przepisy kodeksu cywilnego. Zgodnie zaś z art. 471 k.c., dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Przez pojęcie "szkoda" należy rozumieć nie tylko rzeczywiste straty, a zatem jakiekolwiek umniejszenie Pańskich aktywów majątkowych, ale również tzw. utracone korzyści (niedojście do skutku oczekiwanej transakcji).

Podstawa prawna:

  • art. 104-105 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. nr 171, poz. 1800 z późn. zm.);
  • art. 6, 361-363 i 471-474 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Operator telekomunikacyjny ponosi odpowiedzialność za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi.
Operator telekomunikacyjny ponosi odpowiedzialność za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi.

Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Sergiusz Felbur

Prawnik, specjalista ds. produktów prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »