| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - telekomunikacja > Kara za nieterminowe dostarczanie rachunków

Kara za nieterminowe dostarczanie rachunków

Decyzją Prezesa UOKiK Poczta Polska oraz niektórzy operatorzy telekomunikacyjni ukarani zostali na łączną kwotę ok. 14 mln zł. We wszystkich przypadkach zakwestionowano praktyki naruszające interesy konsumentów.

Po przeprowadzeniu postępowania przez UOKiK Poczta Polska ukarana została karą 6,6 mln zł. Zarzucono jej niedotrzymywanie terminów dostarczania przesyłek i listów. W całym 2007 roku Poczta nie dotrzymywała określonych prawem minimalnych wskaźników terminowości. Dotyczyło to:

  • listów priorytetowych dostarczanych następnego dnia po wysłaniu oraz wszystkich listów zwykłych,
  • paczek priorytetowych i zwykłych. 

Takie działania mogły powodować niedogodności po stronie konsumentów. 

Jak wynika z kontroli przeprowadzonej przez UOKiK przedsiębiorcy telekomunikacyjni też nie są bez winy. Sprawdzone zostały regulaminy, umowy oraz cenniki niezależnych operatorów. W przypadku Toya, Aster, Dialog i Tele2 uznano, że stosują one niezgodne z prawem postanowienia umowne niekorzystne dla konsumentów. Wszystkie spółki muszą zmienić swoje praktyki oraz trzy ostatnie muszą łącznie zapłacić karę 7 mln zł.

Jednym z najbardziej uciążliwych dla konsumentów postanowień umownych jest obarczanie go podwójnymi karami. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni stosowali zapisy, z których wynikało, że za ponowne włączenie usługi lub uruchomienie w pełnym zakresie po wcześniejszym jej wyłączeniu z powodu niezapłaconych rachunków będą pobierali opłaty. Jeżeli klient zapłaci rachunek z opóźnieniem, to i tak musi zapłacić odsetki karne z tytułu zwłoki. Dodatkowe sankcje z tego tytułu są niezgodne z przepisami prawa.

Jak wynika z informacji UOKiK klienci firmy Aster często musieli płacić za rachunki telefoniczne, mimo iż nie otrzymali faktury. Takie postępowanie jest niezgodne z prawem ponieważ bardzo często konsumenci nie znali kwoty jaką muszą uiścić. Umowa co prawda przewiduje zakres usług jakie będą świadczone, ale nie przewiduje ilości rozmów wykonanych w danym miesiącu. A przecież to od tego między innymi uzależniona jest kwota wystawiona na fakturze. Nie można więc dokonać opłaty nie znając jej wysokości, ponieważ poznajemy ją otrzymując rachunek od operatora.

Kolejnych naruszeń prawa dopuściła się spółka Tele2. Dotyczyło ono żądania zwrotu przyznanej konsumentowi ulgi w przypadku rozwiązania rocznej umowy przed upływem czasu, na jaki została ona zawarta. Takie rozwiązanie byłoby dopuszczalne, gdyby klient faktycznie otrzymał ulgę. W przypadku Tele2 były to po prostu pakiety darmowych minut w abonamencie.

Niektóre z zakwestionowanych przez UOKiK zapisów zostały już wpisane do Rejestru klauzul niedozwolonych. Stosowanie ich jest praktyką naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Dlatego też na przedsiębiorców telekomunikacyjnych nałożono kary finansowe w następujących wysokościach:

  • Dialog - ponad 1,8 mln zł,
  • Aster - prawie 1,6 mln zł,
  • Tele2 - blisko 4 mln zł.

Dodatkowo spółki te muszą przez pół roku publikować na swoich stronach internetowych decyzję Prezesa UOKiK oraz dwa razy dać ogłoszenie w dzienniku ogólnopolskim z sentencją wyroku. Decyzje nie są jeszcze prawomocne.

Źródło: UOKiK

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tooba.pl

Projekty domów gotowych i garaży

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »