| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - telekomunikacja > Telefonia komórkowa wśród najmłodszych

Telefonia komórkowa wśród najmłodszych

Gwałtownie rozwijające się media elektroniczne są bez wątpienia wielkim ułatwieniem i pomocą, również dla dzieci. Mogą jednak nieść ze sobą pewne zagrożenia. Jednym z najbardziej dynamicznych i coraz bardziej popularnych segmentów usług świadczonych drogą elektroniczną stają się produkty telefonii komórkowej. Takie usługi, jak oferowane przez Internet na komórkę dzwonki, tapety lub gry Java, mogą stać się źródłem potencjalnych problemów dla najmłodszych konsumentów.

Reklama i marketing skierowane do dzieci odwołują się na przykład do silnej potrzeby podobieństwa czy identyfikacji z grupą, które sprawiają, że dzieci chcą posiadać produkty, które mają inni. W przypadku transakcji na odległość przedsiębiorcy ponoszą rozszerzoną odpowiedzialność i zobowiązani są zapewniać niezbędną informację, np. o cenach, cechach produktu, a także o tym, że dzieci nie mogą zawierać umów. Informacje te powinny być udostępnione w sposób dostatecznie jasny w obrocie i warunkach umownych. Najpopularniejszą metodą zawarcia umowy i zapłaty jest kliknięcie klawiszem i wysłanie SMS-a o określonej wartości. Opanowanie tych czynności nie nastręcza zauroczonemu kolorową reklamą dziecku większych trudności.

Czy można pozyskiwać dane osobowe od dzieci

Profesjonaliści oferujący swoje produkty nie mogą zbierać danych osobowych od niepełnoletnich. Jeżeli pomimo to nastąpi zawarcie umowy, przedsiębiorca powinien niezwłocznie otrzymać zgodę od rodziców. Przykładowo zgoda może być uzyskana przez podpis rodziców, który należy następnie wysłać pocztą. Zgoda może być również wyrażona elektronicznie, np. poprzez e-mail rodziców, tak jednak, aby fakt jej wyrażenia mógł być zweryfikowany – przykładowo telefonicznie, pocztą elektroniczną, listownie (pocztą tradycyjną) lub faksem.

Do kogo należy się zwrócić o pomoc w razie kłopotów związanych z usługami telekomunikacyjnymi

Przede wszystkim należy podjąć próbę wyjaśnienia spornej sytuacji z przedsiębiorcą – w ramach oferowanego przez niego trybu reklamacyjnego.

W przypadku naruszenia indywidualnego interesu należy zwrócić się o pomoc prawną lub interwencję do rzecznika konsumentów lub pozarządowej organizacji konsumenckiej.

Pomocy udzielić jest w stanie także Rzecznik Praw Dziecka. W sytuacji, gdy istnieją przesłanki, aby stwierdzić, że naruszono interes zbiorowy konsumentów, należy sprawę zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub do Rzecznika Praw Dziecka.

UOKiK

Zadaj pytanie: Forum

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Pysz

Doradca podatkowy nr 11335

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »