| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - telekomunikacja > Kiedy rachunek za telefon ulega przedawnieniu

Kiedy rachunek za telefon ulega przedawnieniu


Od ponad 4 lat jestem klientem jednej sieci komórkowej. Niedawno dostałem rachunek za nierozliczone połączenia sprzed dwóch lat. Czy operator może wystawić mi rachunek po takim czasie?

Roszczenia operatorów telekomunikacyjnych dotyczące opłaty abonamentu lub rachunku telefonicznego przedawniają się na zasadach ogólnych zawartych w art. 118 kodeksu cywilnego. To oznacza, że przedsiębiorca, którym jest operator, ma 3 lata od czasu kiedy stało się ono wymagalne, by dochodzić od nas zapłaty zaległego rachunku.

Czytaj: Jak przenieść numer do innego operatora?

Czym jest przedawnienie

Zarzut przedawnienia daje dłużnikowi możliwość uchylenia się od zaspokojenia roszczeń wierzyciela. Oznacza to, iż wskazując na upłynięcie terminu przedawnienia dłużnik uniemożliwia dochodzenie roszczeń względem niego.

W trakcie postępowania sądowego kwestia przedawnienia nie jest badana z urzędu. By móc skorzystać z uprawnień zarzut ten musi być podniesiony przez samego dłużnika.

Wymagalność roszczenia

Bardzo istotne jest przy tym określenie, kiedy przedawnienie zaczyna swój bieg. Jak stanowi art. 120 k.c. przedawnienie rozpoczyna swój bieg od dnia, w którym stało się ono wymagalne, czyli od kiedy roszczenie może być dochodzone w postępowaniu przed sądem. W przypadku rachunków wystawca często wskazuje nam termin, do którego należy dokonać płatności. Jeżeli konsument nie zapłaci rachunku do tego czasu operator może dochodzić przed sądem swoich roszczeń.

Kontrowersje

Termin przedawnienia roszczeń związanych z umowami o świadczenie usług telekomunikacyjnych budził od dawna spore kontrowersje. Brak było jednoznacznej odpowiedzi, że zastosowanie do tych umów mają ogólne przepisy o przedawnieniu. Przyjęcie poglądu, iż do roszczeń z umów z operatorami telekomunikacyjnymi stosuje się przepisy o zleceniu skróciłoby termin przedawnienia do 2 lat.

Zobacz: Jak udowodnić, że nie zawieraliśmy umowy przez konsultanta telefonicznego?

Zgodnie bowiem z art. 750 kodeksu cywilnego do umów o świadczeniu usług, które nie zostały uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu. Oznacza to, iż zastosowanie do takich umów ma także art. 751 kodeksu cywilnego, który dla roszczeń przedsiębiorców o zapłatę wynagrodzenie ustanawia 2-letni termin przedawnienia.

Ostatecznie wszelkie kontrowersje przesądził w 2009 r. Sąd Najwyższy. Zgodnie z orzeczeniem SN pomimo tego, iż podpisując umowę z operatorem telekomunikacyjnym, zawieramy umowę o świadczenie usług, nie mają do niej zastosowania przepisy dotyczące umowy zlecenia. Jak stwierdził sąd przepisy dotyczące zlecenia stosuje się jedynie w przypadku umów nieuregulowanych innymi przepisami.

Dwuletni termin przedawnienia, wynikający z przepisów zlecenia, nie może więc dotyczyć umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, która została w najważniejszych kwestiach uregulowana w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. 2004 nr 171 poz. 1800)

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 1964 nr 16 poz. 93)

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Zbigniew Sztymelski

Specjalista z zakresu podatków i rachunkowości, księgowy w biurze rachunkowym

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »