| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama

Konsument - turystyka

Zmiany w ustawie o imprezach turystycznych - 2018 r.

Aktualizacja: 31.10.2017

Sejm, zdecydowaną większością głosów, przyjął projekt ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Nowe przepisy zakładają m.in. nałożenie na przedsiębiorców oferujących pakiety dynamiczne takich samych obowiązków jakie mają organizatorzy turystyczni. »

Carsharing – koszty i parkowanie

Aktualizacja: 03.08.2017

Carsharing to usługa polegająca na wypożyczaniu auta na godziny lub minuty – najczęściej za pomocą smartfona. Wypożyczone auto można parkować w strefie, którą wyznaczył dany operator. »

Rok na roszczenia pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub dużego opóźnienia

Aktualizacja: 20.07.2017

Dnia 17 marca 2017 roku Sąd Najwyższy definitywnie w uchwale rozstrzygnął kwestię dochodzenia roszczeń w związku ze znacznym opóźnieniem lotów lub odmową przyjęcia na pokład. Pasażerowie, którzy chcą dochodzić swoich praw wobec przewoźników lotniczych powinni działać niezwłocznie, ponieważ takie roszczenie przedawnia się z upływem roku od dnia wykonania przewozu lub dnia, w którym przewóz miał być wykonany (Sygn. akt III CZP 111/16). »

Reklamacje i zwroty biletów kolejowych

Aktualizacja: 17.07.2017

Opóźnienia podróży i zmiany rozkładu jazdy pociągów są często nieodłącznym elementem i zmorą PKP. Czy wskutek tych przyczyn jako pasażerowi zdarzyło Ci się przegapić kolejne, przesiadkowe połączenie? A może popadłeś w złość wobec braku miejsca siedzącego mimo dokonania jego wcześniejszej rezerwacji? Jeśli zastanawiasz się, czy z tytułu poniesionej szkody masz prawo żądać zwrotu kosztów biletu od przewoźnika, albo po prostu zmieniłeś plany podróży na 15 minut przed planowanym odjazdem, sprawdź poniżej warunki, jakie należy spełnić, by móc odzyskać pieniądze. »

Co zrobić w przypadku zgubienia bagażu lub odwołania lotu?

Aktualizacja: 05.07.2017

Warto wiedzieć, że za opóźniony, odwołany lot lub zgubiony bagaż przysługuje odszkodowanie. Występuje o nie jedynie 1 proc. uprawnionych do tego Polaków. »

Odszkodowania dla pasażerów samolotu w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu

Aktualizacja: 17.05.2017

Kwestie świadczeń dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub opóźnienia lotu reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r., ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. »

Jakie dowody należy zgromadzić podczas wakacji, o ile hotel nie spełnia umownych standardów?

Aktualizacja: 13.10.2015

Nikt nie jest zadowolony, gdy okazuje się, że hotel w którym ma spędzić wakacje nie spełnia standardów obiecanych przez biuro turystyczne. W takiej sytuacji należy pamiętać o przysługujących z tego tytułu roszczeniach wobec podmiotu organizującego pobyt. Za nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych można dochodzić odszkodowania i zadośćuczynienia. »

Czy klient musi zapłacić za niewykorzystaną rezerwację w hotelu?

Aktualizacja: 13.10.2015

Niepojawiający się w hotelu gość, który uprzednio dokonał rezerwacji, nosi w żargonie turystycznym anglojęzyczną nazwę „no-show”, której polskim odpowiednikiem są „niedojazdy”. Brak jednolitej unijnej regulacji w tym przedmiocie, w przeciwieństwie do prawa dotyczącego przewozów samolotowych, powoduje duży nieład prawny i brak pewności, jeśli chodzi o rezerwacje dokonywane na terenie Polski. »

Rola tabeli frankfurckiej przy szkodach za zmarnowany urlop

Aktualizacja: 13.10.2015

Tabela frankfurcka może pełnić istotną rolę w określeniu wysokości odszkodowania należnego turyście od biura podróżny w przypadku niezgodności oferty wakacyjnej z rzeczywiście świadczonymi usługami. »

Czy biuro turystyczne może wprowadzić górną granicę odszkodowania za zmarnowany urlop?

Aktualizacja: 13.10.2015

Podstawą dla oznaczania zasad organizacji imprez turystycznych jest ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, zwana dalej Ustawą. Ustawa zatem oznacza granice swobody organizatorów wycieczek i innych imprez turystycznych, w tym również w zakresie ewentualnych roszczeń odszkodowawczych. »

Kradzież w trakcie urlopu

Aktualizacja: 04.08.2015

Kradzieże podczas urlopów zdarzają się coraz częściej i niestety bardzo często krzyżują wypoczynkowe plany turystów. Kto i w jakiej sytuacji ponosi odpowiedzialność za skradzione mienie turystów? »

Jak zaplanować wakacyjny wyjazd?

Aktualizacja: 30.06.2015

Przy okazji wakacyjnych wyjazdów warto szczegółowo zaplanować trasę. Uwzględniając nowe połączenia i warunki panujące na drogach podróż okaże się bardziej satysfakcjonująca. »

Prawa pasażera strajkujących linii lotniczych

Aktualizacja: 02.12.2014

Pasażerom linii lotniczych, które strajkują, przysługują szczególne prawa. Jako przykład rozszerzonej ochrony pasażerów wskazać można: prawo do informacji, darmowe posiłki i napoje, zwrot ceny biletów a nawet odszkodowanie. Stowarzyszenie Przyjazne Latanie przypomina, jakie prawa przysługują pasażerom w kryzysowych sytuacjach. »

Czy można ubiegać się o odszkodowania za overbooking?

Aktualizacja: 16.09.2014

Za overbooking - praktykę linii lotniczych, które sprzedają więcej biletów niż posiadają miejsc w samolocie - pasażerom przysługuje prawo do odszkodowania. Przewoźnik jest także zobowiązany do wypłaty innych dodatkowych świadczeń, np. zwrotu pełnego kosztu biletu. Jak zatem skutecznie ubiegać się o odszkodowanie za overbooking? »

Prawa pasażera samolotu – nowa perspektywa

Aktualizacja: 30.07.2014

Nad zagwarantowaniem praw pasażerów samolotów pracuje Komisja Europejska. Nowa perspektywa w prawach pasażera samolotu zakłada m.in. wprowadzenie zautomatyzowanych odpraw granicznych, stref relaksu na lotniskach oraz laserów molekularnych do skanowania bagażu. »

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Tomala

Aplikant radcowski przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »