| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Czy przewoźnicy zapłacą odszkodowania za odwołane loty

Czy przewoźnicy zapłacą odszkodowania za odwołane loty

Eksplozja wulkanu na Islandii uziemiła na jakiś czas pasażerów na większości europejskich lotnisk. Jak w takiej sytuacji wyglądają prawa pasażera i czy można ubiegać się o odszkodowanie?

W przypadku odwołania lotu istotne jest, by wiedzieć jakie prawa nam przysługują. Pasażerowie odwołanego lotu mogą liczyć przede wszystkim na to, iż otrzymają pomoc od przewoźnika, jak również w określonej sytuacji będą mieli prawo do odszkodowania. Jednakże w nadzwyczajnych sytuacjach, takich jak eksplozja wulkanu na Islandii, odszkodowanie nie będzie przysługiwać.

Kwestie te są regulowane przez unijne przepisy w postaci Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Określa ono obowiązki przewoźnika oraz prawa pasażerów. Oto najważniejsze z nich.

Przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia pasażerom bezpłatnie posiłków oraz napoi w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania. Jeżeli w związku z odwołaniem lotu następuje konieczność pobytu pasażera przez jedną lub więcej nocy lub zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż zaplanowany, przewoźnik jest zobowiązany do zorganizowania zakwaterowania oraz transportu między lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

Zobacz również serwis: Konsument - turystyka

Oprócz tego, pasażerowie mogą domagać się zwrotu kosztu biletu w całości albo w części za nieodbytą podróży. Zwrot taki powinien nastąpić w terminie 7 dni. Zamiast tego pasażer może jednak zażądać lotu powrotnego do miejsca odlotu w najwcześniejszym możliwym terminie.

Przewoźnik nie może domagać się dopłaty do biletu, jeżeli podróż powrotna odbyła się w wyższej klasie, niż uprzednio zaplanowana.

Zobacz również: Prawa pasażera

W normalnych okoliczność prawem pasażera jest również roszczenie o odszkodowanie z tytułu nieodbytego lotu. Zgodnie z art. 7 rozporządzenia pasażerowie mogą otrzymać odszkodowanie w zryczałtowanej wysokości:

  • 250 euro dla wszystkich lotów o długości do 1 500 km,
  • 400 euro dla wszystkich lotów powyżej 1 500 wewnątrz wspólnoty oraz lotów od 1 500 do 3 500 km dla innych lotów,
  • 600 euro dla pozostałych lotów.

Zryczałtowana wysokość odszkodowania nie ogranicza pasażera w dochodzeniu dalszego odszkodowania. Jeżeli szkoda pasażera będzie wyższa wtedy też może on dochodzić jej rekompensaty na zasadach ogólnych.

Nadzwyczajność sytuacji, w jakiej znaleźli się przewoźnicy po wybuchu wulkanu, oznacza iż dochodzenie odszkodowań jest jednak wyłączone. Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia przewoźnik nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania jeżeli odwołanie lotu jest spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć.

Brak możliwości dochodzenia odszkodowania nie wyłącza obowiązku przewoźnika do roztoczenia opieki nad pasażerami, ani też obowiązku zwrotu kosztu biletu.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Wojciech Szlawski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »