| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Odpowiedzialność przewoźników lotniczych za utratę bagażu

Odpowiedzialność przewoźników lotniczych za utratę bagażu

W maju Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, iż całkowita odpowiedzialność przewoźników lotniczych za utratę bagażu ograniczona jest do wartości około 1134,71 Euro. ETS podkreślił przy tym, że z uwagi na interpretację pojęcia „szkoda” w konwencji o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, zawartej w Montrealu w dniu 28 maja 1999 r., w kwocie tej mieści się zarówno szkoda, jak i krzywda poniesiona przez pasażera z tytułu utraty bagażu.

Dwa aspekty pojęcia szkody, jakie wynikają z ww. przepisu, można uznać z tego powodu łącznie jako zwykły sens, jaki należy nadać temu pojęciu w prawie międzynarodowym. Ponadto jak zauważył ETS, nic w Konwencji nie wskazuje na to, że umawiające się państwa miały zamiar nadać pojęciu szkody w kontekście zharmonizowanego systemu odpowiedzialności prywatnego międzynarodowego prawa lotniczego szczególne znaczenie i odejść od jego zwykłego znaczenia. W ten sposób pojęcie szkody, jakie wynika z ogólnego prawa międzynarodowego, ma zastosowanie zgodnie z art. 31 ust. 3 lit. c) wspomnianej wyżej konwencji o prawie traktatów, do stosunków pomiędzy stronami Konwencji.

Zobacz również serwis: Konsument

Podsumowując, ETS mając na uwadze powyższe rozważania, zajął stanowisko, że pojęcie „szkoda”, o którym mowa w Konwencji, należy rozumieć jako obejmujące zarówno szkodę o charakterze materialnym, jak i krzywdę o charakterze moralnym, przy czym zgodnie z Konwencją nie może ona przekraczać wartości około 1134,71 Euro.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Godyń

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »