| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Sprzedaż w obiektach hotelarskich

Sprzedaż w obiektach hotelarskich

Umowa sprzedaży ma niebagatelne znaczenie dla działalności hotelarskiej ze względu na częste zawieranie umów tego typu przez gości hotelowych w związku z potrzebami zakupu różnych rzeczy na terenie obiektu hotelarskiego.

Sprzedaż jest nieodłącznie związana ze świadczeniem usług hotelarskich. W dużych hotelach powierzchnia handlowa jest często wynajmowana innym podmiotom. Jednak to zakład hotelarski jest stroną umowy sprzedaży, gdy gość hotelowy:
1. korzysta i zużywa zawartość minibarku w pokoju hotelowym,
2. nabywa widokówki czy napoje w recepcji hotelowej,
3. kupuje np. słodycze, kawę lub inne napoje w automacie ustawionym w holu hotelowym (ale tego rodzaju automat może równie dobrze należeć do innego przedsiębiorcy).

Automat na słodycze lub napoje jest uważany za ofertę sprzedaży, gdyż występuje tutaj wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny.

Zobacz również serwis: Umowa sprzedaży

Umowa sprzedaży jest umową nazwaną, odpłatną, wzajemną, konsensualną. Zasadniczo może być zawarta w dowolniej formie, w tym przez czynności konkludentne. Innymi słowy może być zawarta w sposób dorozumiany.

Gość hotelowy zużył zawartości pozostawionego do jego dyspozycji minibarku w pokoju hotelowym.

Przedmiotem sprzedaży konsumenckiej jest tzw. towar konsumpcyjny, tj. rzecz ruchoma sprzedawana w zakresie działalności gospodarczej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Do tak rozumianej sprzedaży stosujemy ustawę o sprzedaży konsumenckiej.

Nie jest jednak sprzedażą konsumencką nabywanie rzeczy ruchomych od rolnika prowadzącego gospodarstwo agroturystyczne. Wówczas są stosowane przepisy Kodeksu cywilnego o sprzedaży.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Ustawa nakłada na sprzedawców liczne obowiązki informacyjne. Są oni zobowiązani podać do wiadomości kupującego cenę towaru oraz jego cenę jednostkową. Przy sprzedaży powyżej 2 tys. zł sprzedawca jest zobowiązany potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia zawartej umowy. Wymaganie to ma znaczenie praktyczne tylko w hotelach najwyższych kategorii, w których można nabyć np. drogi obraz czy biżuterię. Nie ma jednak istotnego znaczenia w przypadku drobnych rzeczy codziennego użytku, które najczęściej są przedmiotem sprzedaży obiektach hotelarskich. Jednak na żądanie kupującego sprzedawca zawsze wydaje pisemne potwierdzenie zawarcia umowy.

Hotelarz, jako sprzedawca ponosi również odpowiedzialność za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową.

Prowadzenie kwiaciarni, kiosku z pamiątkami lub innej placówki handlowej na terenie hotelu lub innego obiektu hotelarskiego często należy do innego podmiotu niż ten, który świadczy usługi hotelarskie.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Baszczyński

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »