| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Jak dochodzić odszkodowania w przypadku upadłości biura podróży?

Jak dochodzić odszkodowania w przypadku upadłości biura podróży?

Biuro podróży składa wniosek o upadłość... Jakie prawa, w takiej sytuacji, przysługują turystom? Czy można liczyć na zwrot pieniędzy?

Biura podróży, zajmujące się działalnością w zakresie organizowania imprez turystycznych, obowiązane są do przedsięwzięcia kroków, mających na celu ochronę interesów turystów w przypadku niewypłacalności.

Podstawowym instrumentem chroniącym turystów umowa gwarancji bankowej lub umowy ubezpieczenia. Zgodnie z przepisami ustawy o usługach turystycznych jej zawarcie jest obowiązkowe, a obowiązek ten dotyczy całego okresu prowadzenia działalności.

Zobacz również serwis: Konsument - turystyka

Finansowanie powrotu do domu

W przypadku niewypłacalności biura podróży obowiązek zorganizowania powrotu do domu spoczywa na marszałku województwa. W związku z tym sama treść gwarancji lub ubezpieczenia musi zawierać upoważnienie dla marszałka lub wskazanej przez niego jednostki do wydawania dyspozycji wypłaty zaliczki na pokrycie kosztów powrotu.

Marszałek województwa nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązań przez biuro podróży. Jest on jedynie upoważnionym do dysponowania środkami finansowymi należnymi z tytułu umowy gwarancji lub ubezpieczenia zawartej przez biuro podróży.

Zobacz również serwis: Ubezpieczenia

Wypłata odszkodowań

Na równi z powrotem do kraju dla każdego turysty ważne jest odzyskanie pieniędzy za niewykorzystaną wycieczkę.

Niestety nie zawsze odszkodowanie będzie wypłacone w pełnej wysokości. Jego wysokość zależy bowiem od sumy określonej w umowie ubezpieczenia czy też gwarancji. Po pokryciu kosztów powrotu do kraju reszta kwoty powinna być rozdysponowana pomiędzy poszkodowanych turystów. W sytuacji jednak, gdy kwota nie wystarczy do pokrycia wszystkich roszczeń, odszkodowania ulegną proporcjonalnemu zmniejszeniu.

Tak też prawdopodobnie będzie w przypadku klientów biura Selectours, które posiada gwarancję na kwotę 3,6 mln zł. W przypadku Orbis Travel wartość gwarancji jest dwukrotnie większa. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że znacznie większa jest również liczba poszkodowanych klientów biura.

Zobacz również: Jak zgłosić roszczenie po upadku biura podróży?

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

IMPEL Business Solutions Sp. z o.o.

Obsługa księgowa, doradztwo podatkowe, kadry i płace

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »