| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Zimowy wypoczynek: co powinno znaleźć się w umowie?

Zimowy wypoczynek: co powinno znaleźć się w umowie?

Decydując się na wyprawę w góry w ramach wyjazdu organizowanego przez biuro podróży warto poświęcić czas na dokładne zapoznanie się z warunkami umowy. Warto też sprawdzić wiarygodność organizatora.

Przed zawarciem umowy warto wcześniej zorientować się jak przedstawia się wiarygodność danego biura podróży. Ostrzeżeniem dla klienta mogą być informacje o przeszłych kłopotach biura podróży, a także opinie konsumentów. W Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych można zweryfikować czy biuro podróży działa legalnie. Kondycję finansową firmy można sprawdzić w Krajowym Rejestrze Długów Biura Informacji Gospodarczej SA. Za taką informację trzeba jednak zapłacić.

Zobacz: Jak sprawdzić biuro podróży?

Umowa turystyczna powinna określać czas trwania wycieczki, jej program, rodzaj i kategorię środka transportu, miejsce wyjazdu i powrotu. Powinna zawierać również postanowienia dotyczące położenia i standardu miejsca zakwaterowania oraz liczbę i rodzaj posiłków. Niezbędnym elementem umowy jest cena wyjazdu i sposób zapłaty, a także informacje na temat postępowania reklamacyjnego. 

Warto wiedzieć, że jednostronna zmiana warunków umowy przez biuro podróży jest niezgodna z prawem. Wszelkie postanowienia, które przewidują prawo organizatora do jednostronnej zmiany postanowień dotyczących np. miejsca zakwaterowania, rodzaju usług, zmiany ceny itd. są sprzeczne z prawem. Klient musi zostać poinformowany o zmianie warunków, co daje mu prawo do zaakceptowania zmian bądź odstąpienia od umowy.

Bardzo istotne są postanowienia dotyczące warunków płatności. Jeżeli cena jest podana w walucie obcej, konsument ma prawo do informacji o kursie, wedle jakiego kwota ta jest przeliczana na złotówki. Warto zwrócić uwagę na to, co jest zawarte w cenie wycieczki, a za co trzeba będzie dopłacić. Może się bowiem okazać, że z niewielkich kwot, które należy dopłacić, np. za wymianę ręczników czy transport na stok, uskłada się dodatkowy, spory koszt.

Biura podróży próbują często ograniczyć lub wyłączyć swoją odpowiedzialność. Są one jednak odpowiedzialne za niewykonanie lub niewłaściwe wykonanie umowy. Tylko w pewnych wyjątkowych okolicznościach, np. w wypadku działania siły wyższej czy działań osób trzecich, organizator może uchylić się od odpowiedzialności.

Zobacz serwis: Konsument - turystyka

Jeżeli uczestnik wyjazdu ma zastrzeżenia dotyczące świadczonej usługi powinien niezwłocznie zgłosić je do wykonawcy usługi i organizatora. Jeśli mimo zgłoszenia nieprawidłowości biuro podróży nie dopełniło warunków umowy, klient może złożyć reklamację po zakończeniu imprezy. W reklamacji należy wskazać wady wyjazdu, załączyć dokumentacje z tym związaną (zdjęcia, zeznania świadków) i określić sumę, jakiej się domagamy tytułem odszkodowania.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Grupa Leader

Doradztwo podatkowe i prawne. Outsourcing usług księgowych i HR. Audyty finansowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »