| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Biuro podróży nie może ograniczać swojej odpowiedzialności

Biuro podróży nie może ograniczać swojej odpowiedzialności

Jadąc na wakacje z biurem podróży nie spodziewamy się problemów. Kłopot zaczyna się wtedy, gdy nagle biuro podróży nie wywiązuje się z umowy. Jak dochodzić swoich praw? Co jeśli w umowie biuro podróży ograniczy swoją odpowiedzialność?

Szykując się do wakacyjnego wyjazdu większość z nas nawet nie myśli o tym, jakie prawa przysługują turyście. Zwykle zainteresowanie pojawia się wtedy, gdy nasze biuro podróży nie wywiąże się należycie z umowy. Co w takiej sytuacji zrobić? Czego i kiedy możemy się domagać?

Zobacz serwis: Konsument - turystyka

Odpowiedzialność organizatora wyjazdu

Odpowiedzialność biura podróży została określona w art. 11a ustawy o usługach turystycznych. Zgodnie z tym przepisem organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych. Oznacza to, że brak odpowiedniej jakości transportu, zakwaterowania, wyżywienia, czy nawet brak takich szczegółów, jak widok z okna na morze, dostęp do basenu, będą oznaczały nieprawidłowe wykonanie usług.

Zgodnie z cytowanym przepisem organizator turystyki nie odpowiada tylko w trzech sytuacjach. Po pierwsze gdy powodem takiej sytuacji jest działanie lub zaniechanie samego klienta.

Organizator turystyki nie odpowiada za to, że klient spóźnił się na samolot.

Zobacz: Reklamacja wycieczki last minute

Po drugie organizator nie odpowiada także w sytuacji, gdy niewykonanie lub nieprawidłowe wykonanie umowy zostało spowodowane działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć.

Organizator nie będzie odpowiada jeżeli z powodu zamieszek będzie musiał zmienić częściowo program zwiedzania.

Po trzecie wreszcie organizator nie odpowiada w przypadku siły wyższej, czyli takiego zdarzenia o charakterze przypadkowym lub naturalnym (np. klęska żywiołowa), którego nie da się przewidzieć ani nad nim zapanować.

Czy organizator może ograniczyć swoją odpowiedzialność?

Przedstawione powyżej przypadki w których organizator nie poniesie odpowiedzialności należy traktować w kategoriach wyjątku od generalne zasady odpowiedzialność. Generalnie jednak organizator turystyki nie może w większym zakresie ograniczyć swojej odpowiedzialności.

Jeżeli takie rozszerzenie granic wyłączenia odpowiedzialności zostało zawarte w umowie z klientem, wtedy też takie postanowienie nie będą skuteczne, jako naruszające zbiorowe interesy konsumenta.

Nad przestrzeganiem tych zasad działa m.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zakwestionował postanowienia zawierane w umowach z klientami przez biuro ITAKA, które ograniczało swoją odpowiedzialność w sytuacji, gdy opóźnieniu w rozpoczęciu imprezy turystycznej trwało krócej, niż 12 godzin.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Michał Wolny

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »