| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Co warto wiedzieć zanim wykupimy wycieczkę

Co warto wiedzieć zanim wykupimy wycieczkę

Zanim kupimy wycieczkę powinniśmy dowiedzieć co powinna zawierać umowa o świadczenie usług turystycznych, a także jakie są obowiązki biura podróży.

Sprawdzenie biura podróży

Sprawdź czy działające na rynku usług turystycznych biuro podróży jest wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Obowiązek taki nie dotyczy agentów turystycznych, jednak chcąc zyskać zaufanie klienta, często decydują się oni na taki krok. Zabezpieczenie finansowe, które stanowi jeden z warunków  uzyskania wpisu do ww. rejestru, daje gwarancję możliwości wywiązania się z zobowiązań biura podróży np. w przypadku ogłoszenia jego upadłości. Informacji należy szukać w centralnej ewidencji organizatorów i pośredników turystycznych na stronie http://turystyka.gov.pl albo na stronie internetowej Polskiej Izby Turystyki http://www.pit.org.pl/.

Co powinna zawierać umowa o świadczenie usług turystycznych?

Czy przeglądając kolorowe katalogi masz ochotę biec do biura podróży i natychmiast zarezerwować wyjazd? Pamiętaj – katalog to tylko reklama! Dlatego tak ważne jest przeczytanie szczegółowych warunków zawartych w umowie, łącznie z tekstem zapisanym małą czcionką. Zgodnie z art. 14 ustawy o usługach turystycznych umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in.: organizatora turystyki, cenę imprezy turystycznej (wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie, oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie cen); miejsce pobytu lub trasę imprezy; rodzaj, klasę, kategorię lub charakterystykę środka transportu; położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu; ilość i rodzaj posiłków; program zwiedzania i atrakcji turystycznych; sposób zapłaty; termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń, a także podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy. Warto zwrócić uwagę, czy umowa jaką mamy podpisać dokładnie określa co najmniej powyższe informacje.

Zobacz serwis: Konsument - turystyka

Informacja o podwyższeniu ceny za usługi turystyczne

Wskazać również należy, że cena usługi turystycznej może ulec zmianie tylko wtedy, jeśli umowa wyraźnie przewiduje możliwość podwyższenia ceny. Nie może to jednak nastąpić w okresie 20 dni przed datą wyjazdu. Dodatkowo, aby organizator turystyki mógł podwyższyć cenę usługi musi udowodnić wystąpienie jednej z następujących okoliczności: wzrost kursów walut, kosztów transportu, wzrost podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Kujawska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »