| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Vademecum: Prawa turysty

Vademecum: Prawa turysty

Wakacje to czas turystycznych wyjazdów. Zwykle o prawach turysty myślimy dopiero po powrocie z nieudanej wycieczki. Może zatem warto wcześniej dowiedzieć się czego możemy domagać się od biura podróży?

Sprawdźmy biuro podróży

W pierwszej kolejności, jeszcze przed kupnem wycieczki powinniśmy sprawdzić biuro podróży. O rzetelności organizatora będziemy mogli się przekonać w urzędzie marszałkowskim naszego województwa. Tam jest prowadzony rejestr przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie usług turystycznych. Jednym z warunków wpisu do rejestru jest przedstawienie odpowiednich zabezpieczeń finansowych.

Warto również mieć świadomość, że sprzedażą wycieczek zajmują się agenci. Odbywa się to na podstawie zawartej między biurem a organizatorem umowy agencyjnej. Za wykonanie zobowiązania będzie odpowiadał organizator, a nie agent, u którego zawarto umowę.

Zobacz: Co warto wiedzieć zanim wykupimy wycieczkę

Zobacz: Jak sprawdzić biuro podróży?

Reklamy biur podróży

Decydując się na wycieczkę bardzo często kierujemy się przeróżnymi broszurami, którymi raczą nas pracownicy biura podróży. Pięknie położony hotel, wspaniały basen i widok z okna na morze. Czy jednak powinniśmy wierzyć w reklamy organizatora? Co w sytuacji, gdy na miejscu wcale nie okaże się tak wspaniale?

Zobacz: Czy możemy wierzyć w reklamy biur podróży?

Nasze prawa na wycieczce

Na wycieczce mamy prawo oczekiwać, że cały program przyrzeczony przez organizatora zostanie wykonany. Niekiedy zdarza się jednak, iż program wycieczki ulega zmianie. Co zrobić w takiej sytuacji? Jakie roszczenia przysługują wtedy turystom? Do kogo zgłosić reklamację?

Zobacz: Co zrobić, gdy zmieni się program wycieczki?

Wykupując wycieczkę w biurze podróży klient powinien mieć świadomość, że jest chroniony prawem w przypadku jej nie wykonania zgodnie z umową. Jeżeli zatem usługi nie są wykonywane tak jak możemy tego oczekiwać, powinniśmy złożyć reklamację.

Zobacz: Co zawrzeć w reklamacji usługi turystycznej?

Zobacz: Ile czasu na rozpatrzenie reklamacji ma biuro podróży?

Zobacz: Reklamacja wycieczki last minute

Odszkodowanie i zadośćuczynienie

W reklamacji należy wskazać m.in. sumę oczekiwanego odszkodowania. Dodatkowo w przypadku zmarnowanego urlopu będziemy mogli również domagać się odpowiedniego zadośćuczynienia. Jak jednak wyliczyć sumę naszych roszczeń?

Zobacz: Jakie odszkodowania zażądać?

Czy cena wycieczki może się zmienić?

Kupujemy wycieczkę i płacimy od razu całą kwotę. Na miesiąc przed wyjazdem okazuje się jednak, że biuro podwyższyło cenę. Czy taka sytuacja jest dozwolona? W jakich sytuacjach organizator wypoczynku może zażądać dodatkowej zapłaty?

Zobacz: Podwyższenie ceny imprezy turystycznej

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Artur Tim

Prawnik w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego Kancelarii Mariański Group w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »