| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Czy reklama wiąże biuro podróży?

Czy reklama wiąże biuro podróży?

Gdy organizator wycieczki nie wywiązał się z umowy możemy złożyć reklamację i żądać odszkodowania. Co jeżeli wycieczka nie jest taka, jak na reklamie biura podróży?

Składanie reklamacji

Zawierając umowę z biurem podróży mamy prawo oczekiwać, że wszelkie przyrzeczone nam atrakcje zostaną zorganizowane. W innym przypadku będziemy mogli złożyć reklamację i domagać się odszkodowania, a nawet zadośćuczynienia za zmarnowany urlop.

Niezależnie od wszystkie należy powiadomić organizatora lub osoby mu podległe o fakcie wadliwego wykonania umowy. Zgodnie z art. 16b ustawy o usługach turystycznych jeżeli w trakcie imprezy turystycznej klient stwierdza wadliwe wykonanie umowy, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz organizatora turystyki.  Taki obowiązek powinien być przy tym określony w umowie, jaką podpisujemy z biurem podróży.

Zobacz: Co warto wiedzieć zanim wykupimy wycieczkę?

Obowiązek niezwłocznego zawiadomienia nie oznacza, że reklamacja nie może być złożona także po wycieczce. Każdy klient może złożyć organizatorowi turystyki reklamację zawierającą wskazanie uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz określenie swojego żądania, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy.

W reklamacji usługi turystycznej należy wskazać czego się domagamy. Jeżeli organizator lub wszelkie inne podmioty za pomocą których wykonuje swoją usługę (np. hotel) dopuściły się nieprawidłowości, możemy żądać stosownego odszkodowania.

Czy można skarżyć na podstawie reklamy?

Jaka jest podstawa moich roszczeń? Jak określić jakość świadczenia, której mam prawo oczekiwać od organizatora? To pytania, które często zadajemy sobie już w trakcie wycieczki. Czy sam fakt, że na reklamie mieliśmy piaszczystą plażę niedaleko od hotelu uprawnia nas do kierowania żądań w sytuacji, gdy w rzeczywistości jest inaczej, czyli gorzej?

Zobacz serwis: Konsument - turystyka

Odpowiedź brzmi: tak.  Broszury, czy foldery reklamowe organizatorów muszą spełniać określone wymogi. Ich treść nie jest też bez znaczenia dla naszej umowy. Przede wszystkim informacje reklamowe nie mogą wprowadzać organizatorów w błąd.  Jeżeli reklamy będą dezinformowały organizator może odpowiadać na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.  Zgodnie z art. 12 tejże ustawy klient może domagać się w takim przypadku m.in. naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych, w szczególności żądania unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu.

Co jednak istotniejsze zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o usługach turystycznych jeżeli w treści umowy zawieranej między turystą a biurem podróży nie zawarto odmiennych postanowień, wskazania zawarte w informacjach reklamowych stają się elementem umowy. To oznacza, że niedopełnienie obiecanek z reklamy będzie stanowić nieprawidłowe wykonanie lub niewykonanie zobowiązania.

Chodzi tutaj o takie wskazania jak m.in. cena wycieczki, miejsce pobytu lub trasa wycieczki, rodzaj środka transportu, położenie i rodzaj zakwaterowania.

Jeżeli zatem w broszurze reklamowej przedstawiany jest hotel 4-gwiazdkowy położony nad brzegiem morza, a w treści umowy nie zostało to zmienione, wtedy też zakwaterowanie w innym miejscu będzie nieprawidłowym wykonaniem usługi.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Matylda Pawłowicz

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »