| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Jak biura łamią prawa turystów?

Jak biura łamią prawa turystów?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził nieprawidłowości u 55 spośród 87 skontrolowanych w 2011 r. przedsiębiorców świadczących usługi turystyczne. Najlepszą obroną nadal jest zatem znajomość własnych praw.

Działalność UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował swoją działalność w sektorze usług turystycznych w 2011 r. W lipcu 2011 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił wyniki kontroli umów zawieranych przez organizatorów turystyki. Spośród skontrolowanych 87 przedsiębiorców u 55 stwierdzono nieprawidłowości. Zastrzeżenia dotyczyły przede wszystkim stosowania postanowień naruszających ustawę o usługach turystycznych oraz tożsamych z wpisanymi do rejestru klauzul niedozwolonych.

Łączna kwota kar pieniężnych przekroczyła pół miliona złotych, a do końca roku zakończyło się 41 postępowań UOKiKu. Jak podaje Urząd 29 samodzielnie przedsiębiorców zarzuciło praktyki, co do których zgłoszono zastrzeżenia, a dalszych 10 podmiotów zapowiedziało takie kroki.

Przeprowadzone kontrole ukazały jednak skalę nieprawidłowości, jako że ponad połowa kontrolowanych organizatorów naruszała prawa turysty. Nic zatem dziwnego, że nadal najlepszą obroną pozostaje znajomość własnych praw.

Zobacz: Biuro podróży nie może ograniczyć swojej odpowiedzialności

Podstawowe prawa turysty

Podstawowa zasada jaką powinniśmy znać brzmi następująco: zawierając umowę z organizatorem turystyki mamy prawo oczekiwać, że wszelkie jego zapewnienia zostaną spełnione. W przeciwnym razie mamy prawo do reklamacji oraz odszkodowania, którego wysokość stanowi przeważnie procent ceny wycieczki.

Prawo do odszkodowania przysługuje nam tak samo w sytuacji, gdy standard hotelu odbiega od tego, który obiecał nam organizator (decydująca w tej kwestii jest nawet odległość od morza), czy też braki w wyposażeniu kwaterunku (brak balkonu w pokoju, brak windy dla niepełnosprawnych, czy basenu dla gości hotelowych), czy wyżywieniu (dwa posiłki zamiast trzech).

Pamiętaj, że reklamację możesz złożyć u opiekuna wycieczki. Należy również zadbać o solidne udokumentowanie (na zdjęciach, ulotkach, czy zeznaniach innych turystów) nieprawidłowości.

Co jednak najważniejsze prawo do reklamacji prawidłowości wykonanej usługi nie zależy w ogóle od tego, czy pojechaliśmy na wycieczkę last minute. W odniesieniu do tego rodzaju ofert przysługują bowiem takie same uprawnienia, jak przy wycieczkach za normalne ceny.

Zobacz: Reklamacja wycieczki last minute

Nie ma również znaczenia, czy za uchybienia odpowiada sam organizator, czy podmiot świadczący usługi w jego imieniu (np. hotel). Niezależnie od tego możemy nasze roszczenia skierować do organizatora.

Należy jednak pamiętać o tym, że roszczenia do organizatora należy kierować w przypadku reklamacji w związku z usługami, które zapewnia organizator w umowie (hotel, skutery wodne do dyspozycji). Reklamacji do organizatora nie możemy składać w odniesieniu do roszczeń skierowanych do podmiotów z nim nie powiązanych (np. sklepiku z pamiątkami w centrum miasta).

Więcej o prawach turystów: Konsument - turystyka

Na podstawie: uokik.gov.pl

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Kujawska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »