| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Kiedy cena za wycieczkę może zostać podwyższona

Kiedy cena za wycieczkę może zostać podwyższona

Prawdą jest, że istnieje obowiązek dotrzymywania umów. Dotyczy to również obowiązku  zachowania stałej wysokości ceny. Chodzi o to, że konsument musi wiedzieć przed zawarciem umowy ile ma zapłacić i że jest to stawka, która się nie zmieni. Prawo o usługach turystycznych przewiduje jednak możliwość podwyższenia ceny w kilku przypadkach.

Strony ustalając wysokość ceny wymaganej za imprezę turystyczną określają ją dokładnie w umowie i nie mogą jej zmieniać. Ma to zagwarantować niezmienność warunków umowy. Jednakże większość turystów wykupujących wycieczki w biurach podróży spotkało się pewnie z wezwaniem do dopłaty już po zawarciu umowy, tuż przed planowanym wyjazdem.

Podwyżka jest możliwa

Cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, chyba że umowa wyraźnie przewiduje taką możliwość. To nie znaczy, że w każdym przypadku i zawsze organizator turystki może się do nas zwrócić z żądaniem uiszczenia dodatkowych kosztów. Po pierwsze organizator musi udokumentować wpływ na podwyższenie ceny, a po drugie muszą one wynikać z następujących okoliczności

  • wzrostu kosztów transportu (często jest to tzw. opłata paliwowa);
  • wzrostu opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych;
  • wzrostu kursów walut.

Cena imprezy turystycznej nie może zostać zmieniona w okresie 20 dni przed datą wyjazdu.

Płacić czy nie płacić

Przede wszystkim konsument nie musi płacić wyższych kosztów, jeżeli nie zostaną spełnione powyższe warunki. Przyszły turysta ma wyboru: przyjąć proponowaną zmianę i dopłacić albo odstąpić od umowy. Przy rezygnacji z wycieczki nie ma obowiązku zapłaty ewentualnej kary umownej, a zwrot wszystkich wniesionych świadczeń powinien nastąpić natychmiast. Takie rozwiązanie wynika z tego, że podwyższenie ceny imprezy turystycznej jest istotną zmianą warunków umowy.

Dwa tygodnie przed planowanym wylotem na wycieczkę konsument został poinformowany telefonicznie przez biuro podróży o konieczność wniesienia dodatkowych kosztów. Podwyżka w wysokości 200 zł. miała rzekomo wynikać z podwyższenia tzw. opłaty paliwowej. Wspomnieć należy przy tym, że w umowie znajduje się przewidujący możliwość podwyższenia ceny. Czy faktycznie trzeba dopłacić tę kwotę?                                                                                                                      Nie. Ewentualne zmiany ceny co prawda zostały przewidziane w umowie i wynikają ze wzrostów kosztów transportu, ale przepisy nie pozwalają na zmianę ceny imprezy turystycznej w okresie 20 dni przed datą wyjazdu. W tym przypadku pozostało 14 dni do wylotu, tym samym termin nie został zachowany, a organizator turystyki nie ma podstaw do żądania dopłaty.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Zawadzki

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »