| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Kiedy cena za wycieczkę może zostać podwyższona

Kiedy cena za wycieczkę może zostać podwyższona

Prawdą jest, że istnieje obowiązek dotrzymywania umów. Dotyczy to również obowiązku  zachowania stałej wysokości ceny. Chodzi o to, że konsument musi wiedzieć przed zawarciem umowy ile ma zapłacić i że jest to stawka, która się nie zmieni. Prawo o usługach turystycznych przewiduje jednak możliwość podwyższenia ceny w kilku przypadkach.

Strony ustalając wysokość ceny wymaganej za imprezę turystyczną określają ją dokładnie w umowie i nie mogą jej zmieniać. Ma to zagwarantować niezmienność warunków umowy. Jednakże większość turystów wykupujących wycieczki w biurach podróży spotkało się pewnie z wezwaniem do dopłaty już po zawarciu umowy, tuż przed planowanym wyjazdem.

Podwyżka jest możliwa

Cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, chyba że umowa wyraźnie przewiduje taką możliwość. To nie znaczy, że w każdym przypadku i zawsze organizator turystki może się do nas zwrócić z żądaniem uiszczenia dodatkowych kosztów. Po pierwsze organizator musi udokumentować wpływ na podwyższenie ceny, a po drugie muszą one wynikać z następujących okoliczności

  • wzrostu kosztów transportu (często jest to tzw. opłata paliwowa);
  • wzrostu opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych;
  • wzrostu kursów walut.

Cena imprezy turystycznej nie może zostać zmieniona w okresie 20 dni przed datą wyjazdu.

Płacić czy nie płacić

Przede wszystkim konsument nie musi płacić wyższych kosztów, jeżeli nie zostaną spełnione powyższe warunki. Przyszły turysta ma wyboru: przyjąć proponowaną zmianę i dopłacić albo odstąpić od umowy. Przy rezygnacji z wycieczki nie ma obowiązku zapłaty ewentualnej kary umownej, a zwrot wszystkich wniesionych świadczeń powinien nastąpić natychmiast. Takie rozwiązanie wynika z tego, że podwyższenie ceny imprezy turystycznej jest istotną zmianą warunków umowy.

Dwa tygodnie przed planowanym wylotem na wycieczkę konsument został poinformowany telefonicznie przez biuro podróży o konieczność wniesienia dodatkowych kosztów. Podwyżka w wysokości 200 zł. miała rzekomo wynikać z podwyższenia tzw. opłaty paliwowej. Wspomnieć należy przy tym, że w umowie znajduje się przewidujący możliwość podwyższenia ceny. Czy faktycznie trzeba dopłacić tę kwotę?                                                                                                                      Nie. Ewentualne zmiany ceny co prawda zostały przewidziane w umowie i wynikają ze wzrostów kosztów transportu, ale przepisy nie pozwalają na zmianę ceny imprezy turystycznej w okresie 20 dni przed datą wyjazdu. W tym przypadku pozostało 14 dni do wylotu, tym samym termin nie został zachowany, a organizator turystyki nie ma podstaw do żądania dopłaty.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy sp.k.

Wszechstronne usługi dla biznesu, samorządów oraz jednostek administracji publicznej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »