| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Obowiązki informacyjne organizatora turystyki

Obowiązki informacyjne organizatora turystyki

Kolorowe foldery, broszury reklamowe kuszą klientów swoją atrakcyjnością i dobrą ceną. Nie można jednak zapomnieć, że wszystkie zwarte w nich informacje muszą być prawdziwe, aby konsument znał warunki umowy przed jej zawarciem.

Obowiązek informacyjny w stosunku do konsumenta ciąży zarówno na organizatorze turystyki, jak i na pośredniku turystycznym. Przekazanie klientowi niezbędnych informacji powoduje, że jest on w stanie świadomie podjąć decyzję o wyborze swojego kontrahenta.

Zrozumiałe katalogi

Organizator turystyki lub pośrednik turystyczny, który proponuje klientom imprezy turystyczne lub usługi turystyczne, udostępniając im odpowiednie informacje pisemne, a w szczególności broszury, foldery, katalogi, jest obowiązany wskazać w tych materiałach w sposób dokładny i zrozumiały:

  • cenę imprezy turystycznej lub usługi turystycznej albo sposób jej ustalenia;
  • miejsce pobytu lub trasę imprezy;
  • rodzaj, klasę, kategorię lub charakterystykę środka transportu;
  • położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu;
  • ilość i rodzaj posiłków;
  • program zwiedzania i atrakcji turystycznych;
  • kwotę lub procentowy udział zaliczki w cenie imprezy turystycznej lub usługi turystycznej oraz termin zapłaty całej ceny;
  • termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń;
  • podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy;
  • ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej.

Żadne informacje nie mogą wprowadzać klienta w błąd.

Jeżeli umowa zawarta z klientem nie zawiera odmiennych postanowień, to odpowiednie wskazania zawarte w informacjach pisemnych, stają się elementem umowy.

O czym należy wiedzieć przed wyjazdem na wycieczkę

Organizator turystyki lub pośrednik turystyczny jest obowiązany podać klientowi, przed zawarciem umowy:

  • ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych, w szczególności o terminach oczekiwania na wydanie paszportu i wizy oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej;
  • informację o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej oraz o zakresie ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia;
  • nazwisko lub nazwę lokalnego przedstawiciela organizatora turystyki (lub innej instytucji), do którego klient może zwracać się w razie trudności, a także jego adres i numer telefonu;
  • w odniesieniu do imprez turystycznych dla dzieci - informację o możliwości bezpośredniego kontaktu z dzieckiem lub osobą odpowiedzialną w miejscu pobytu dziecka;
  • planowany czas przejazdu, miejsca i czas trwania postojów;
  • szczegółowe informacje dotyczące połączeń komunikacyjnych oraz miejsca, jakie klient będzie zajmował w środku transportu, w szczególności kabiny na statku lub przedziału sypialnego w pociągu.

Klient ma prawo również wiedzieć o szczególnych zagrożeniach życia i zdrowia na odwiedzanych obszarach oraz o możliwości ubezpieczenia z tym związanego. Dotyczy to także zagrożeń powstałych po zawarciu umowy.

Konsument powinien otrzymać niezbędne informacje na piśmie.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

ASCS-Consulting Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »