| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Kontrola usług hotelarskich

Kontrola usług hotelarskich

Inspekcja Handlowa po raz kolejny skontrolowała przedsiębiorców świadczących usługi hotelarskie. Oceniano czy usługi te są świadczone w sposób zgodny z prawem oraz czy nie naruszają praw konsumentów.

Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę ok. 120 przedsiębiorców, którzy trudnią się usługami hotelarskimi. Kontrola objęła obiekty hotelarskie z 8 województw: dolnośląskiego, lubuskiego, małopolskiego, podlaskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. Wybór obiektów, które Inspekcja miał skontrolowanie był przypadkowy. Brano pod uwagę zarówno opinie urzędów marszałkowskich, jak i skargi konsumentów oraz ofert, które cieszą się największą popularnością na rynku.

Najczęstsze naruszenia

W ponad 93 obiektach stwierdzono nieprawidłowości dotyczące głównie:

  • używanie oznakowania dla obiektu oraz w broszurach reklamowych nazw prawnie chronionych, w przypadku gdy nie wydana została jeszcze decyzja administracyjna w tej kwestii: np. hotel motel, czy pensjonat;
  • braku wpisu obiektu hotelarskiego do ewidencji prowadzonej przez urzędy marszałkowskie albo stosownie z przepisami ustawy: przez wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast: dotyczyło to ponad 30% podatków;
  • braku stosownych dokumentów świadczących o tym, że dany obiekt spełnia wymagania sanitarne, budowlane i przeciwpożarowe;
  • braku cennika usług: dotyczyło to 33 sprawdzonych obiektów;
  • braku książek kontroli
  • sprzedaż alkoholu w obiektach hotelowych bez wymaganego zezwolenia;
  • nieświadczenie wszystkich usług , które reklamowane są w folderach, broszurach reklamowych danego przedsiębiorcy;
  • podawanie nieprawdziwych informacji na stronie internetowej, np. dotyczących usług zagwarantowanych konsumentów na terenie danego obiektu;
  • brak sporządzania umów z konsumentami w formie pisemnej, w przypadku zawarcia umowy na piśmie, stwierdzono, że zapisy te są sprzeczne z dobrymi obyczajami.

Kary, kary, kary

Przeprowadzenie kontroli okazało się bardzo potrzebne. Nie tylko z powodu sprawdzenia standardu świadczonych usług przez hotele, ale również zainterweniowanie w przypadku zaistnienia jakichkolwiek naruszeń. W ten sposób:

  • nałożono 77 mandatów karnych, łączna suma wynosiła 20 tys. zł;
  • w 4 przypadkach wnioskowano o ukaranie przedsiębiorców za popełnione wykroczenia do sądów rejonowych;
  • przekazano 27 informacji o stwierdzonych naruszeniach do marszałków województwa;
  • skierowano do przedsiębiorców 45 wniosków o usunięcie nieprawidłowości;
  • przekazano informacje do Powiatowych Stacji Sanitarno- Epidemiologicznych, Powiatowych lub Wojewódzkich Komend Państwowej Straży Pożarnej i Powiatowych Inspektorów Nadzoru Budowlanego o braku wymaganej dokumentacji dotyczącej wymagań sanitarnych, budowlanych i przeciwpożarowych.
reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

noRisk

noRisk to firma, która świadczy usługi prawne w zakresie wsparcia przy uzyskiwaniu odszkodowania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »