| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Czy można zwrócić bilet lotniczy

Czy można zwrócić bilet lotniczy

W marcu dokonałem rezerwacji biletu lotniczego do Hiszpanii. Lot ma się odbyć w maju, jednak z przyczyn osobistych nie mogę odbyć zaplanowanej podróży i chciałbym zwrócić bilet. Linie lotnicze odmawiają mi zwrotu pieniędzy i powołują się na postanowienia regulaminu. Wiele konkurencyjnych linii lotniczych dopuszcza zwrot biletu przed terminem wylotu. Czy postępowanie przewoźnika, z którym mam umowę jest zgodne z prawem?

Tak. W prawie polskim obowiązuje tak zwana zasada dotrzymywania umów. Zasada ta stoi na straży utrzymania pewności obrotu gospodarczego. Odstąpienie od umowy jest sytuacją szczególną i jest możliwe jedynie w dwóch przypadkach:

  • gdy uprawnienie do odstąpienia od umowy wynika z przepisu prawa np. 10-dniowe prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość;
  • gdy prawo do odstąpienia wynika z treści samej umowy.

Przepisy regulujące przewóz lotniczy nie przewidują możliwości odstąpienia od umowy. Zatem aby odpowiedzieć na pytanie o możliwość zwrotu biletu lotniczego należy sięgnąć do treści umowy zawartej z przewoźnikiem lotniczym. Możliwość dokonania zwrotu biletu oraz ewentualne warunki tej czynności przewoźnicy lotniczy określają najczęściej w regulaminach, które niejako doprecyzowują warunki umowy. Należy pamiętać, iż w przypadku, gdy regulamin przewoźnika wprowadza prawo zwrotu biletu to przewoźnik jest takim postanowieniem związany. W razie odmowy zwrotu pieniędzy za bilet, możemy dochodzić swoich roszczeń przed sądem.

Rezerwacja biletu lotniczego odbywa się bardzo często za pośrednictwem Internetu. Należy tu pamiętać, że przepisy wprowadzające10-dniowe prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie znajdują zastosowania w umowach dotyczących usług w zakresie transportu. Możliwość dokonania zwrotu biletu lotniczego musi wynikać z umowy (regulaminu) z przewoźnikiem.

Podstawa prawna: 

  • art. 395 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeksy cywilnego (Dz. U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.);
  • art. 16 ust 2 pkt. 2 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzona przez produkt niebezpieczny (Dz. U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).
reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

DIF Brokers

Broker

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »