| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Cena biletu lotniczego

Cena biletu lotniczego

Chciałam odwiedzić syna w Dublinie. Skusiła mnie jedna z reklam, w której linie lotnicze zapraszają do zakupu biletu po 1 zł. Gdy dokonywałam rezerwacji okazało się, że podana w reklamie cena nie uwzględniała opłat lotniskowych, paliwowych i podatku. W rezultacie za bilet zapłaciłam dużo więcej niż 1 zł. Czy linie lotnicze mogą podawać w reklamie cenę, która w rzeczywistości nie jest cena końcową?

Nie. Od listopada 2008 roku obowiązują przepisy unijne, które w sposób wyraźny wskazują, iż oferowanie lub publikacja taryfy (ceny) za przelot wiąże się z obowiązkiem określenia także warunków przewozu oraz ceny ostatecznej.

Przewoźnicy lotniczy (również biura podróży), którzy oferują przelot za bardzo niską cenę najczęściej podają w reklamie jedynie tzw. taryfę lotniczą, czyli cenę za sam przelot. Taryfa nie uwzględnia natomiast opłat dodatkowych ani podatków. Jeszcze raz należy podkreślić, iż zgodnie z przepisami unijnymi przewoźnik ma teraz obowiązek podawać zarówno stosowaną taryfę jaki i cenę ostateczną.

Przewoźnik wskazując cenę całkowitą powinien wyszczególnić jej elementy tj.:

  • stosowaną taryfę,
  • podatki,
  • opłaty lotniskowe,
  • inne opłaty, dopłaty i należności.

Zdarza się, iż pewne usługi przewoźnik zapewnia w ramach opcji dodatkowej. W takim przypadku przewoźnik ma obowiązek powiadomić o tym konsumenta w sposób wyraźny i zrozumiały już na samym początku procesu rezerwacji biletu.

Brak określenia w reklamie ceny całkowitej za przelot można potraktować jako nieuczciwą praktykę rynkową.

Podstawa prawna:

art. 23 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Centrum Promocji Miedzi (PCPM)

(PCPM)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »