| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Odwołany lot – prawa pasażerów linii lotniczych

Odwołany lot – prawa pasażerów linii lotniczych

Opóźnienia w transporcie lotniczym są, niestety, zjawiskiem codziennym. Jeśli mamy wątpliwości, czy wszystko jest w porządku, upewnijmy się, sprawdzając na monitorach wyświetlających informacje, czy jesteśmy przy odpowiedniej bramce (gate), następnie sprawdźmy czy nasz samolot jest spóźniony, czy odwołany. Na lotnisku możemy też dowiedzieć się, że nie ma dla nas miejsca w samolocie.

Na lotnisku możemy też dowiedzieć się, że nie ma dla nas miejsca w samolocie. Może tak się zdarzyć, bowiem przewoźnicy często sprzedają więcej biletów niż jest miejsc na pokładzie, licząc na to, że część pasażerów zrezygnuje z podróży. Kiedy brakuje miejsc, przewoźnik ma obowiązek spróbować znaleźć ochotników, którzy zgodzą się nie lecieć tym lotem. Jeśli zgłosimy się na ochotnika, przewoźnik musi zapewnić nam wybór między innym rejsem w dniu wybranym przez nas, z uwzględnieniem oczywiście wolnych miejsc, a zwrotem ceny biletu. Jeśli odwołany lot jest kolejnym etapem naszego połączenia, mamy prawo do bezpłatnego powrotu do portu, z którego się ono zaczynało. Przewoźnik może oprócz tego zaoferować ochotnikom dodatkowe korzyści.

Jeżeli zmiana trasy powoduje zmianę portu docelowego na inny, ale obsługujący to samo miasto lub region, przysługuje nam prawo do bezpłatnego transportu albo do portu wskazanego na bilecie lub innego, uzgodnionego z przewoźnikiem, miejsca, np. do centrum miasta. Jeśli nie skusi nas oferta przewoźnika, a ochotników zgłosi się zbyt mało, możemy nie polecieć. W takim jednak wypadku przysługuje nam odszkodowanie tak, jak w przypadku odwołania lotu. Odszkodowania te będą o połowę mniejsze, jeśli przewoźnikowi uda się zaproponować rejs, który pozwoli dotrzeć do portu docelowego najwyżej 2 godziny później w przypadku lotów do 1500 km, 3 godziny później w przypadku lotów między 1500 a 3500 km lub 4 godziny później w pozostałych przypadkach.

Podstawa prawna:

rozporządzenie (WE) nr 261/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiajace wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóznienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91  (Dz.U. L 46 z 17 lutego 2004 r.).

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Smoleńska

Dziennikarka, redaktor

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »