| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Jak określić wysokość odszkodowania za nieudaną wycieczkę

Jak określić wysokość odszkodowania za nieudaną wycieczkę

Konsument, który reklamuje nieprawidłowo wykonaną usługę turystyczną musi określić w zgłoszeniu reklamacyjnym wysokość żądanego odszkodowania. Obiektywne ustalenie należnej kwoty jest dla konsumentów często niełatwym zadaniem. Istnieją jednak sposoby na obliczenie przysługującego odszkodowania.

Do złożenia ewentualnej reklamacji tak naprawdę powinniśmy przygotowywać się jeszcze przed wyjazdem. Umowa, w której warunki pobytu oraz transportu są wyraźnie określone ułatwia późniejsze ustalenie czy organizator wywiązał się z umowy, a także pozwala na szybkie obliczenie wysokości należnego odszkodowania. Warto zatem zadbać by warunki wyjazdu były potwierdzone na piśmie. Pomocny może być również katalog ze zdjęciami, jeśli taki pokazywano nam w trakcie zawierania umowy.

Zobacz również: Wzór umowy z biurem podróży

Obliczenie należnego odszkodowania może nastręczać problemy, bo jak wycenić np. brudny basen czy niesmaczne jedzenie. W takich sytuacjach warto jest posłużyć się tak zwaną Kartą Frankfurcką. Dokument ten opracowano w Niemczech i jest stosowany przede wszystkim przez niemieckie biura podróży i sądy, jednak coraz częściej skutecznie korzystają z niego konsumenci w Polsce. Karta frankfurcka określa w procentach bonifikatę (obliczana od wartości wycieczki) przysługującą w razie niewywiązania się organizatora z umowy. W przypadku, gdy występuje więcej niż jedna wada stopy procentowe można zsumować. Oto przykładowe postanowienia Karty frankfurckiej:

  • zmiana oferowanego obiektu na inny: 10-25%;
  • zmiana odległości od plaży: 5-10%;
  • pokój bez balkonu (gdy zapewniano, że będzie): 5-10%;
  • robactwo: 10-50 %;
  • brak basenu lub brudny: 10-20%.

Zobacz także: Tabelę odszkodowań

Warto pamiętać, iż oprócz odszkodowania za nienależyte wykonanie umowy możemy dodatkowo domagać się zadośćuczynienia za zmarnowany wypoczynek. Ustalając jego wysokość powinniśmy samodzielnie wycenić stres i nieprzyjemności, które spotkały nas na skutek niewywiązania się organizatora z umowy.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Stucke

Kancelaria Prawa Pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »