| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Zgubiony lub uszkodzony bagaż

Zgubiony lub uszkodzony bagaż

W momencie, gdy oddajemy bagaż na lotnisku zdajemy się na profesjonalizm przewoźnika i liczymy, że bagaż dotrze razem z nami do celu w stanie nienaruszonym. Zdarzają się jednak sytuacje, że bagaż wraca do nas uszkodzony lub ginie w czasie podróży. W przypadku takim nie jesteśmy jednak bezradni gdyż przysługują nam roszczenia odszkodowawcze.

Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za zniszczenie, zgubienie lub uszkodzenie bagażu rejestrowanego od chwili przekazania bagażu pod opiekę przewoźnika. Nie jest tu istotne czy przewoźnik ponosi winę za uszkodzenie czy zgubienie bagażu. Przez bagaż rejestrowany należy rozumieć bagaż główny, który przewożony jest w luku bagażowym samolotu. Przewoźnik może również ponosić odpowiedzialność za uszkodzenie bagażu podręcznego. W tym przypadku jednak odpowiedzialność zależna będzie od winy samego przewoźnika lub osób za niego działających.

Reklamację uszkodzonego, zniszczonego bagażu należy złożyć pisemnie u przewoźnika niezwłocznie po wykryciu uszkodzenia, nie może to jednak nastąpić później niż 7 dni od dnia odbioru bagażu. Jeżeli natomiast reklamacja dotyczy opóźnienia w dostarczeniu bagażu należy ją złożyć pisemnie w terminie 21 dni, od dnia, w którym bagaż oddano do dyspozycji przewoźnika.

Odpowiedzialność przewoźnika z tytułu uszkodzenia, zniszczenia lub zagubienia bagażu została ograniczona kwotowo. Przewoźnik odpowiada do 1000 SDR (około 1200 euro). Pasażer może podnieść poprzeczkę odpowiedzialności przewoźnika jeżeli przed podróżą zgłosi deklarowaną wartość bagażu.

SDR czyli Specjalne Prawa Ciągnienia to specjalna międzynarodowa jednostka walutowa, która ma charakter pieniądza bezgotówkowego. Jej wartość wylicza się na podstawie tzw. koszyka walutowego, w którym znajduje się obecnie dolar amerykański, euro, jen oraz funt brytyjski.

Przewoźnicy, którzy brali udział w wykonaniu usługi przelotu, w trakcie której doszło do uszkodzenia lub zagubienia bagażu ponoszą odpowiedzialność solidarną. W praktyce oznacza to dla pasażera możliwość złożenia reklamacji do któregokolwiek przewoźnika uczestniczącego w wykonaniu usługi.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Monika Jaranowska

Specjalista do spraw kampanii linków sponsorowanych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »