| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Kiedy biuro podróży może zmienić cenę wycieczki

Kiedy biuro podróży może zmienić cenę wycieczki

Za miesiąc wyjeżdżam na urlop do Włoch. Wycieczkę opłaciłam już kilka miesięcy temu. Wczoraj otrzymałam od biura podróży list z informacją, że ze względu na wzrost kursu euro cena uległa zmianie i muszę dopłacić aż 800 zł. Z tego co pamiętam w okresie, w którym płaciłam za wyjazd kurs euro był zbliżony do obecnego. Czy biuro ma prawo podnieść tak znacznie cenę imprezy?

Prawo przyznaje organizatorowi turystyki możliwość podwyższenia ceny. Jednak jest to dozwolone tylko w wyjątkowych przypadkach i po spełnieniu łącznie kilku warunków. Do okoliczności, w których cena wycieczki może zostać podwyższona zaliczamy:

1. wzrost kosztów transportu
2. wzrost opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych
3. wzrost kursów walut

Organizator turystyki może podwyższyć cenę tylko, gdy umowa przewiduje taką możliwość. Dodatkowo organizator ma obowiązek udokumentować wpływ, któregoś z wymienionych wyżej czynników na wzrost ceny. Podwyższenie ceny nie może nastąpić jednak później niż na 20 dni przed datą wyjazdu.

W praktyce często zdarza się, że biura turystyczne spełniają wszystkie konieczne warunki uprawniające do podwyższenia ceny, oprócz warunku udokumentowania wpływu np. zmiany kursy walut na podwyższenie ceny. Jeżeli organizator turystyki, mimo wezwań, nie dokumentuje wpływu zmiany m. in. kursu walut na cenę imprezy i wciąż domaga się wpłaty dodatkowych pieniędzy grożąc zerwaniem umowy, konsument może postąpić na kilka sposobów.

Przede wszystkim interwencji należy szukać u miejskiego bądź powiatowego rzecznika Konsumentów. Rzecznik może wystosować odpowiednią opinię prawną i skontaktować się z organizatorem turystyki w celu nakłonienia go do postępowania zgodnie z przepisami.

Innym sposobem jest wpłacenie kwoty jednak z tzw. „zastrzeżeniem zwrotu”. Zwrot ten najlepiej jest umieścić w tytule wpłaty lub na pokwitowaniu. Zawarcie tej drobnej formułki uprawnia konsumenta do żądania zwrotu wpłaconej sumy np. po powrocie z imprezy turystycznej.

Ostatnią z możliwości jest odstąpienie od umowy i zażądanie natychmiastowego zwrotu wpłaconych pieniędzy. Jeżeli w związku ze zmianą umowy a w efekcie jej rozwiązaniem konsument poniósłby szkodę, organizator turystyki ponosiłby również odpowiedzialność odszkodowawczą.

Podstawa prawna: art. 14 ust 5 oraz art. 17 ustawy z 29 sierpnia 1997 o usługach turystycznych (Dz. U. 04.223.2268), art. 411 Kodeksu cywilnego ( Dz. U. 64.16.93).

Aleksandra Bielicka
ekspert z zakresu praw konsumenckich

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Kaczorowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »