| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Czy możemy wierzyć w reklamy biur podróży

Czy możemy wierzyć w reklamy biur podróży

W folderze reklamowym biura podróży oferowano mi super warunki w hotelu. W podpisanej umowie zauważyłem, że nie są one już takie same. Organizator powiedział, że umowa może zawierać odmienne postanowienia niż broszura. Czy to prawda?

Informacje zawarte w folderach, czy broszurach stanowią treść umowy, jeżeli w niej samej nie zawarto odmiennych postanowień. Dlatego też decydując się na ofertę biura nie powinniśmy poprzestać jedynie na zaznajomieniu się z reklamą. Nie oznacza to jednak, że organizator w reklamie może nas wprowadzać w błąd. 

Co do zasady jeżeli biuro podróży przedstawia w broszurach określoną ofertę to klient powinien mieć pewność, że informacje te są prawdziwe oraz rzeczywiste. Sporządzając folder reklamowy organizator turystyki jest zobowiązany do formułowania go w sposób dokładny i zrozumiały, a informacje nie mogą wprowadzać klienta w błąd.

Art. 12 ustawy o usługach turystycznych nakłada na organizatorów, którzy dla potencjalnych klientów przygotowują broszury obowiązek umieszczenia w nich określonych informacji. W takiej reklamie muszą znaleźć się dane dotyczące ceny, miejsca pobytu, rodzaj i klasa środków transportu, czy też program wycieczki.

Jeżeli wykupując wycieczkę konsument zapoznał się z broszurą, nie oznacza jednak, że nie powinien przeczytać także umowy. Według art. 12 ust. 2 treści zawarte w folderach, które są prezentowane klientom, stanowią treść umowy, chyba że zawiera ona odmienne postanowienia.

Zadaj pytanie: Forum prawników

To, że umowa może zawierać odmienne postanowienia, niż broszura nie oznacza dowolności biura podróży. Przekazując broszurę potencjalnemu klientowi biuro podróży jest zobowiązane do rzetelnej informacji. Taka reklama nie może wprowadzać klienta w błąd, który może mieć wpływ na jego decyzję. Oceniając, czy reklama wprowadza w błąd trzeba wziąć przede wszystkim zapewniania organizatora dotyczące jakości, sposobu wykonania oraz ilości usług.

Biuro podróży w broszurze reklamowej informuje, iż miejscem kwaterunku jest hotel o wysokim standardzie, gdy tymczasem w umowie opis hotelu wskazuje na dużo niższą jakość pobytu.

Zgodnie z art. 16 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji taka reklama jest zakazana i stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.

Podstawy prawne:

Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2008 r., Nr 180, poz. 1112),

Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2009 r., Nr 201, poz. 1540).

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

decyzje-IT.pl

decyzje-IT.pl to specjalistyczny, internetowy serwis branży IT, stanowiący centrum wiedzy na temat rozwiązań informatycznych dla przedsiębiorstw i organizacji.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »