| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - turystyka > Odszkodowania dla pasażerów samolotu w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu

Odszkodowania dla pasażerów samolotu w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu

Kwestie świadczeń dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub opóźnienia lotu reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r., ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Objęte rozporządzeniem prawa pasażerów linii lotniczych mają zastosowanie w przypadku:

  • lotów w obrębie Unii Europejskiej obsługiwanych przez linie lotnicze z UE lub z kraju poza UE,
  • lotów z kraju spoza UE do UE obsługiwanych przez linie lotnicze z UE,
  • lotów z UE do kraju spoza UE obsługiwanych przez linie lotnicze z UE lub z kraju spoza UE.

Rozporządzenie to nie ma natomiast zastosowania w przypadku:

  • lotów z kraju spoza UE odbywających się do UE i obsługiwanych przez linie lotnicze z kraju spoza UE,
  • w przypadku już otrzymanych świadczeń (odszkodowanie, zmiana planu podróży, pomoc) na podstawie odpowiednich przepisów kraju spoza UE w związku z problemami dotyczącymi lotu.

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Odmowa przyjęcia na pokład

Niniejsze rozporządzenie ustanawia pewne minimalne standardy i prawa dla pasażerów w sytuacji odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera, odwołania lub opóźnienia lotu. Zgodnie z treścią tego rozporządzenia, odmowa przyjęcia na pokład samolotu oznacza odmowę przewozu pasażerów danym lotem, pomimo że stawili się oni do wejścia na pokład zgodnie z ustalonymi warunkami. Nie jest chroniona odmowa wejścia na pokład racjonalnie uzasadniona, np. przyczynami związanymi ze zdrowiem, wymogami bezpieczeństwa lub niewłaściwymi dokumentami podróżnymi. W każdym innym przypadku przewoźnik, który odmówił wejścia na pokład, zobowiązany jest niezwłocznie wypłacić pasażerom odpowiednie odszkodowanie (art. 7 rozporządzenia), zwrócić należność za bilet lub zmienić plan podróży, w tym zapewnić lot powrotny pasażerowi (art. 8) lub zapewnić opiekę takiemu pasażerowi (art. 9).

Prawo do odszkodowania wyrażone w art. 7 rozporządzenia obejmuje następujące kwoty:

a) 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów;

b) 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;

c) 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b).

Omówione w art. 9 rozporządzenia przysługujące pasażerom prawo do opieki obejmuje bezpłatne:

a) posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania;

b) zakwaterowanie w hotelu w przypadku, gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy lub zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera;

c) transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym);

reklama

Polecamy artykuły

Data publikacji:

Ekspert:

Kancelaria Prawnicza Polz & Polz

Kancelaria Prawnicza Polz & Polz działa na rynku od 2004 roku. Świadczymy kompleksowe usługi doradztwa prawnego dla podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych, zarówno polskich jak i zagranicznych.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Odszkodowania dla pasażerów samolotu w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu /Fot. Fotolia
Odszkodowania dla pasażerów samolotu w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu /Fot. Fotolia

CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Goc

Dyrektor Handlowy w firmie Janpol

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK