| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - usługi > Reklamacja przeróbek krawieckich

Reklamacja przeróbek krawieckich


Zleciłem dokonanie przeróbki garnituru u krawca. Niestety usługa została źle wykonana, a krawiec odmawia reklamacji twierdząc, iż powinienem być świadom ryzyka związanego z poprawianiem garnituru.

Krawiec będzie ponosił odpowiedzialność za wadliwe wykonanie dzieła, chyba że wcześnie powiadomił zamawiającego o tym, że garnitur nie nadaje się do prawidłowego wykonania przeróbek krawieckich.

Oddanie garnituru do krawca celem dokonania przeróbek oznacza, iż zawarta została umowa o dzieło. Zgodnie z art. 627 Kodeksu cywilnego przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia.

Jest to umowa rezultatu. Przyjmujący zamówienie zapewnia nas, że osiągnie umówiony rezultat. To odróżnia ten rodzaj umowy od zlecenia, które jest umową starannego działania, a więc brak jej elementu pewności co do ostatecznego wykonania umowy.

Zobacz również serwis: Umowy

W tej konkretnej sytuacji oznacza to, iż krawiec zobowiązał się do osiągnięcia ostatecznego rezultatu zgodnego ze wskazówkami zamawiającego, nie może przy tym uchylić się od odpowiedzialności twierdząc, iż zachował należytą staranność.

O zakwalifikowaniu danej umowy jako zlecenie lub dzieło świadczy jej treść, a nie tytuł. Dlatego też umową o dzieło może być również umowa zatytułowana jako zlecenie.

Powoływanie się przez krawca na fakt, iż garnitur nie nadawał się do dokonania przeróbki, a ta została dokonana na ryzyko zamawiającego nie jest prawidłowe. Zgodnie z art. 634 Kodeksu cywilnego po stronie przyjmującego zamówienie w takiej sytuacji istnieje obowiązek poinformowania zamawiającego o tym, że dostarczony przez niego materiał (np. garnitur) nie nadaje się do prawidłowego wykonania dzieła (poprawki krawieckiej). W przeciwnym razie brak będzie możliwości powołania się na taką okoliczność.

W sytuacji jeżeli dane dzieło ma wady zamawiający może zażądać ich usunięcia, wyznaczając odpowiedni termin na dokonanie tego. Po jego upływie możliwe jest odstąpienie od umowy lub też powierzenie wykonania zobowiązania innej osobie, na koszt krawca. Przyjmujący może odmówić naprawy jeżeli wymagałoby to nadmiernych kosztów.

Zobacz również serwis: Reklamacje

W tej konkretnej sytuacji możliwe jest również domaganie się odszkodowania za szkody wynikłe z nieprawidłowego wykonania zobowiązania (art. 471 kodeksu cywilnego). 

Podstawy prawne:

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 1964 nr 16 poz. 93 z późn. zm.).

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Michał Sroczyński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »