| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - usługi > Jakie odszkodowanie przy zgubionej przesyłce?

Jakie odszkodowanie przy zgubionej przesyłce?

W razie utraty przesyłki kurier będzie odpowiadał tylko do wysokości jej wartości. W razie przesyłki o wartości deklarowanej należy się odszkodowanie w jej wysokości.

W przypadku nieprawidłowego wykonania umowy przewozu lub też niewykonania firma kurierska będzie ponosiła odpowiedzialność. Jest ona jednak, poza nielicznymi sytuacjami, ograniczona do wysokości wartości nadanego przedmiotu.

Oznacza to, że wysyłający nie będzie mógł żądać wypłaty odszkodowania za utracone korzyści. W przypadku przewozu rzeczy może tu chodzić o dodatkowe dochody, obok rzeczywistej wartości utraconego przedmiotu, które poszkodowany osiągnąłby gdyby nie utrata przesyłki.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Przesłany przedmiot miał być przedmiotem najmu, za który miało być płacone wynagrodzenie. Wartość przedmiotu będzie rzeczywistą szkodą, natomiast utrata spodziewanego wynagrodzenia z tytułu najmu będzie utraconą korzyścią.

Zgodnie z powyższym, co do zasady utracone korzyści nie będą miały wpływu na wysokość odszkodowania. Od tej zasady istnieje jednak pewien wyjątek. Jak stanowi art. 86 Prawa przewozowego ograniczenie wysokości odszkodowania nie będzie miało znaczenia, jeżeli niewykonanie umowy wynika z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika.

Rażące niedbalstwo lub winę umyślną kuriera będzie musiał udowodnić klient.

Wysokość odszkodowania, przyjmując, że nie występuje rażące niedbalstwo lub wina umyślna, może być określona na kilka sposobów.

Z racji tego, że ogranicza się ono do wartości przesyłki, to podstawowym czynnikiem umożliwiającym określenie odszkodowania będzie cena przedmiotu wskazana na rachunku dostawcy lub sprzedawcy.

Jeżeli brak jest takiego rachunku, wtedy podstawą ustalenia wysokości odszkodowania będzie cena wynikająca z cennika obowiązującego w dniu nadania przesyłki do przewozu. Przy braku takiej ceny pod uwagę bierze się wartość rzeczy tego samego rodzaju i gatunku w miejscu i czasie ich nadania.

Gdy te sposoby ustalenia odszkodowania zawiodą ostatecznie jego wysokość będzie można określić za pomocą rzeczoznawcy.

Zobacz również: Co powinno znajdować się w reklamacji przesyłki pocztowej

Zgodnie z art. 40 Prawa przewozowego w przypadku, gdy wartość przesyłki nie wynika z rachunku, ani z cennika, nadawca może zadeklarować wartość przesyłanego przedmiotu. W takiej sytuacji w razie powstania odpowiedzialności odszkodowawczej firmy kurierskiej wysokość odszkodowania będzie ustalana na podstawie wartości deklarowanej.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Sikora

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »