| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - usługi > Usługa pocztowa, czy usługa przewozu - jakie to ma znaczenie?

Usługa pocztowa, czy usługa przewozu - jakie to ma znaczenie?

Firmy kurierskie w zależności od rodzaju przesyłki mogą wykonywać usługę pocztową lub też usługę przewozu. Ma to znaczenia, zwłaszcza ze względu na zakres odpowiedzialności wobec klienta.

Spore znaczenie ze względu na zakres praw i obowiązków stron umowy ma określenie, czy mamy do czynienia z usługą pocztową, czy z usługą przewozu. Potocznie rozumiane wykonywanie „usług kurierskich” może bowiem wiązać się zarówno z jedną, jak i drugą usługą.

W przypadku usługi pocztowej chodzi o przesyłki zawierające korespondencję. W przypadku, gdy przesyłka zawiera inne rzeczy (np. sprzęt elektroniczny), wtedy też mamy do czynienia z usługą przewozu.

Zobacz również: Co zrobić jeżeli kurier nie dostarczy przesyłki?

Może to powodować szereg komplikacji, z racji tego, że usługa przewozu odbywa się w odróżnieniu od przesyłu korespondencji na innych podstawach prawnych. Tym samym w zależności od rodzaju przesyłki inne będą podstawy prawne wykonywanej usługi przez firmę kurierską. Przy towarach będą to przepisy Prawa przewozowego oraz Kodeksu cywilnego, natomiast przy korespondencji będą to przepisy Prawa pocztowego oraz Kodeksu cywilnego.

W tej mierze niezmiernie istotne jest poinformowanie konsumentów o tym, czy dana usługa jest usługa pocztową, czy też usługa przewozu.

O tym, jaka usługa jest wykonywania nie zależy od tytułu umowy, ale od przesyłanego przedmiotu. Jeżeli kurier przewozi korespondencję, wtedy też będziemy stroną umowy o usługę pocztową.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

W praktyce takie rozróżnienie ma duże znaczenie, zwłaszcza ze względu na wysokość odszkodowania za niewykonanie lub nieprawidłowe wykonanie umowy.

W przypadku umowy przewozu wysokość odszkodowania ogranicza się do wysokości wartości przesyłki (art. 80 Prawa przewozowego). Oznacza to, że takie odszkodowanie nie będzie obejmować tzw. utraconych korzyści, czyli spodziewanych korzyści, których nie osiągnięto z powodu niewykonania lub nieprawidłowego wykonania umowy.

Przesłany przedmiot miał być przedmiotem najmu, za który miało być płacone wynagrodzenie. Wartość przedmiotu będzie rzeczywistą szkodą, natomiast utrata spodziewanego wynagrodzenia z tytułu najmu będzie utraconą korzyścią.

W przypadku usługi pocztowej odpowiedzialność odszkodowawcza operatora pocztowego będzie osadzona na zasadach wynikających z Kodeksu cywilnego (art. 57 Prawa pocztowego). Tym samym w odróżnieniu od usługi przewozu, będzie tutaj również chodziło o utracone korzyści

Odpowiedzialność ta będzie inaczej kształtować się w przypadku powszechnej usługi pocztowej.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Warchoł

Prawnik, ekspert w dziedzinie postępowania egzekucyjnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »