| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - usługi > Czy można domagać się odszkodowania za źle wykonaną usługę

Czy można domagać się odszkodowania za źle wykonaną usługę

Czy zdarzyło ci się, że fachowiec zamiast dokonać naprawy to dokonał uszkodzenia rzeczy? Należy pamiętać, że w takim przypadku zawsze można zażądać stosownego odszkodowania za wyrządzoną szkodę.

Jeżeli zawarłeś umowę o dzieło z fachowcem i prace nie zostały wykonane w prawidłowy sposób albo nie zostały wykonane w ogóle – dzieło nie zostało ukończone, to możesz złożyć reklamacje do wykonawcy. Jeżeli natomiast z tego powodu, że nie otrzymałeś dzieła w umówionym terminie albo odebrałeś je, ale ma ono wady, poniosłeś szkodę, to możesz żądać jej naprawienia.

Szkodą może być strata finansowa po stronie konsumenta.

W związku z tym, że podczas montażu mebli została zniszczona glazura, Pani Maria musi wynająć nową ekipę i zakupić nowe materiały, w celu usunięcia zniszczeń. Koszty z tym związane są szkodą.

Szkodą mogą być również korzyści, które zamawiający mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

Pan Jakub zawarł umowę z przedsiębiorcą o wykonanie drobnych prac remontowych w domu. Niestety ekipa nie zgłosiła się do pracy w wyznaczonym terminie i nie rozpoczęła prac, mimo iż była dwukrotnie wzywana do rozpoczęcia wykonywania umowy. Pan Jakub musiał z tego powodu wynająć nowego fachowca, niestety juz droższego – tylko on miał wolny termin w tym czasie. Różnica w kosztach wynagrodzenia między dwoma przedsiębiorcami jest szkodą, jaką pan Jakub poniósł z tytuły niewykonania umowy.

Żądając odszkodowania należy oszacować wartość szkody, czyli udowodnić faktycznie poniesiony straty. Najlepiej jest w tym celu przedstawić rachunki, faktury, jakie zostały nam wystawione przez innego przedsiębiorcę.

Naprawienie szkody

Naprawienie szkody powinno nastąpić, według wyboru poszkodowanego, czyli osoby której wyrządzono szkodę. Może to nastąpić poprzez przywrócenie stanu poprzedniego, najczęściej będzie to dokonanie prac naprawczych. Albo przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej. W ten sposób konsument będzie mógł zlecić te prace innemu podmiotowi.

Gdyby przywrócenie stanu poprzedniego było niemożliwe albo gdyby pociągało za sobą dla zobowiązanego nadmierne trudności lub koszty, roszczenie osoby, która doznała szkody ogranicza się tylko do świadczenia w pieniądzu.

Jeżeli naprawienie szkody ma nastąpić przez wypłatę odpowiedniej kwoty, wysokość odszkodowania powinna być ustalona według cenz daty ustalenia odszkodowania, chyba że szczególne okoliczności wymagają przyjęcia za podstawę cen istniejących w innej chwili.

Szkoda czy zadośćuczynienie

Nie można mylić dwóch pojęć: odszkodowania i zadośćuczynienia. Z odszkodowaniem mamy do czynienia w przypadku strat finansowych, związanych z niewykonaniem lub nieprawidłowym wykonaniem zobowiązania. Ma to raczej wymiar materialny, który łatwo uwodnić poprzez zestawienia kosztów za wykonanie poszczególnych prac. Zadośćuczynienie jest natomiast pojęciem, które odnosi się start moralnych. Dotyczy ono zatem naruszenia dóbr osobistych, takich jak: zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marta Padała

Instruktorka nauki jazdy kat.B z uprawnieniami egzaminatora

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »