| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sądzie > System pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich

System pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich

Wprowadzenie systemu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (ADR) to główne założenie nowej ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. System rozwiązywania sporów zakłada rozstrzyganie ich w drodze polubownej, tj. poprzez mediację lub arbitraż.

Niedawno na stronie UOKIK-u zostały opublikowane założenia do Ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Jak sama nazwa wskazuje, założeniem nowej ustawy jest wprowadzenie systemu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (ADR) w taki sposób, aby większość z tych sporów (a docelowo może nawet wszystkie) były rozwiązywane w drodze polubownej – czy to poprzez mediację, czy to poprzez arbitraż (sąd polubowny). W niniejszym tekście postaram się w pigułce przekazać, co oznacza wejście w życie ustawy w takim kształcie, jaki wyłania się z założeń legislacyjnych.

Zobacz również: Reklamacja WZÓR

ADR - systemu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich

Przyjęta przez ustawodawcę koncepcja zakłada powstanie tzw. podmiotów ADR, które będą rozstrzygać spory konsumenckie poprzez:

  1. proponowanie rozwiązania sporu,
  2. narzucenie rozwiązania sporu,
  3. doprowadzenie do spotkania stron.

Nie jest tajemnicą, że w obecnym stanie prawnym konsumenci często dają za wygraną i nie idą do sądu po to, by pozywać przedsiębiorcę, który nie chce uznać reklamacji przysłowiowych butów (czy też innych, niedrogich, rzeczy codziennego użytku). Konsument obawia się przede wszystkim dwóch rzeczy: przewlekłości postępowania oraz poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów. Ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich ma to zmienić. Postępowanie ma trwać maksimum 90 dni (z możliwością jego przedłużenia przez podmiot ADR w sprawach „wysoce zawiłych”) oraz ma być tańsze dla konsumenta (cokolwiek to znaczy – brak jest w założeniach jakichkolwiek propozycji kwotowych).

Zgoda przedsiębiorcy na ADR

Najważniejsze dla przedsiębiorców jest jednak to, czy muszą podporządkować się wyłącznej jurysdykcji podmiotów ADR. Okazuje się, że nie ma obowiązku uczestniczenia w postępowaniach ADR. Ustawa ma hołdować tzw. zasadzie dobrowolności, tj. jeżeli przedsiębiorca będzie chciał, aby wszelkie spory konsumenckie z jego udziałem rozpatrywał podmiot ADR – musi udzielić na to zgody. Zgoda będzie mogła być wyrażona we wzorcu umowy, poprzez przystąpienie do organizacji branżowej, która posiada własny podmiot ADR – czy też poprzez umieszczenie takiej zgody na stronie internetowej przedsiębiorcy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

E-handel nowe regulacje

Czy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru?

Podsumowując powyższe – nawet po wejściu w życie Ustawy, przy obecnych jej założeniach, przedsiębiorcy nie będą zmuszeni, do uczestniczenia w systemie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. W dalszym ciągu będą mogli odesłać konsumenta od razu do sądu państwowego.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych "Bochnacki, Bojanowski, Hipsz"

Radcowie prawni

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »