| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sądzie > System pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich

System pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich

Wprowadzenie systemu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (ADR) to główne założenie nowej ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. System rozwiązywania sporów zakłada rozstrzyganie ich w drodze polubownej, tj. poprzez mediację lub arbitraż.

Niedawno na stronie UOKIK-u zostały opublikowane założenia do Ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Jak sama nazwa wskazuje, założeniem nowej ustawy jest wprowadzenie systemu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (ADR) w taki sposób, aby większość z tych sporów (a docelowo może nawet wszystkie) były rozwiązywane w drodze polubownej – czy to poprzez mediację, czy to poprzez arbitraż (sąd polubowny). W niniejszym tekście postaram się w pigułce przekazać, co oznacza wejście w życie ustawy w takim kształcie, jaki wyłania się z założeń legislacyjnych.

Zobacz również: Reklamacja WZÓR

ADR - systemu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich

Przyjęta przez ustawodawcę koncepcja zakłada powstanie tzw. podmiotów ADR, które będą rozstrzygać spory konsumenckie poprzez:

  1. proponowanie rozwiązania sporu,
  2. narzucenie rozwiązania sporu,
  3. doprowadzenie do spotkania stron.

Nie jest tajemnicą, że w obecnym stanie prawnym konsumenci często dają za wygraną i nie idą do sądu po to, by pozywać przedsiębiorcę, który nie chce uznać reklamacji przysłowiowych butów (czy też innych, niedrogich, rzeczy codziennego użytku). Konsument obawia się przede wszystkim dwóch rzeczy: przewlekłości postępowania oraz poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów. Ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich ma to zmienić. Postępowanie ma trwać maksimum 90 dni (z możliwością jego przedłużenia przez podmiot ADR w sprawach „wysoce zawiłych”) oraz ma być tańsze dla konsumenta (cokolwiek to znaczy – brak jest w założeniach jakichkolwiek propozycji kwotowych).

Zgoda przedsiębiorcy na ADR

Najważniejsze dla przedsiębiorców jest jednak to, czy muszą podporządkować się wyłącznej jurysdykcji podmiotów ADR. Okazuje się, że nie ma obowiązku uczestniczenia w postępowaniach ADR. Ustawa ma hołdować tzw. zasadzie dobrowolności, tj. jeżeli przedsiębiorca będzie chciał, aby wszelkie spory konsumenckie z jego udziałem rozpatrywał podmiot ADR – musi udzielić na to zgody. Zgoda będzie mogła być wyrażona we wzorcu umowy, poprzez przystąpienie do organizacji branżowej, która posiada własny podmiot ADR – czy też poprzez umieszczenie takiej zgody na stronie internetowej przedsiębiorcy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

E-handel nowe regulacje

Czy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru?

Podsumowując powyższe – nawet po wejściu w życie Ustawy, przy obecnych jej założeniach, przedsiębiorcy nie będą zmuszeni, do uczestniczenia w systemie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. W dalszym ciągu będą mogli odesłać konsumenta od razu do sądu państwowego.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Adwokat dr Sebastian Koczur

ekspert z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i prawa gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »