| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Zakupy w Internecie - podróbki towarów, wady fabryczne i uszkodzenia

Zakupy w Internecie - podróbki towarów, wady fabryczne i uszkodzenia

Bardzo często sklepy internetowe lub aukcje są tańszą alternatywą tradycyjnych firmowych sklepów. W Internecie bardzo często można spotkać towary „markowe” po niezwykle atrakcyjnych cenach. Zdarza się nawet, że pewien model obuwia w sklepie kosztuje około 400 złotych, gdy na aukcji internetowej „ten sam” model możemy kupić często za cenę nie przekraczającą 100 złotych. Uważajmy, najpewniej mamy do czynienia z podróbkami. Na co jeszcze uważać?

Podróbki towarów, wady fabryczne i uszkodzenia

Wiele osób uważa, że nie zawsze wszystko co firmowe musi być najlepsze. Owszem, ale jeśli coś udaje firmowy towar, a nim nie jest, z jakością ma niewiele wspólnego. Oczywiście buty to tylko przykład możliwych podróbek. Najczęściej podrabiana jest odzież: bluzy, kurtki, spodnie itp. Bardzo często można spotkać się z podrobionymi kosmetykami, a nawet sprzętem elektronicznym. Na podrobione towary najczęściej można się naciąć na targach lub giełdach, ale to w Internecie jest swoista plaga na tego typu „kwiatki”. Na kupno podróbki najbardziej narażeni są użytkownicy serwisów aukcyjnych typu Allegro lub Ebay. Jak rozpoznać podróbkę nawet na aukcji w Internecie?

W zależności co kupujemy w Internecie na aukcji, musimy zwrócić uwagę na inne szczegóły. Na przykład kupując w Internecie kosmetyki, na przykład perfumy, dokładnie pooglądajmy załączone do aukcji zdjęcia. Jeśli są niewyraźne, jedynie poglądowe lub co gorsza, są załączone ze strony producenta a nie tak zwane „real-foto”, nie krępujmy się poprosić sprzedającego o dodatkowe fotografie przedstawiające opakowanie, dno flakonu i pudełka, zdjęcie atomizera i najlepiej, fotografię pod światło przedstawiającą zawartość flakonu. Dla uczciwego sprzedawcy, któremu zależy na kliencie, zrobienie fotografii nie będzie stanowić problemu, szczególnie jeśli sprzedaje drogi kosmetyk. Jeśli sprzedawca będzie się wymigiwał różnymi wymówkami typu: „nie mam aparatu cyfrowego”, „nie mam czasu” lub co gorsza „nie mam towaru pod ręką”, najlepiej w takim momencie zrezygnować z zakupu i uratować pieniądze.

Zobacz również: Komputer/Foto - Przechowywanie zdjęć

O zdjęcia sprzedawanego produktu możemy prosić również w przypadku sprzętu elektronicznego lub odzieży. Bardzo często podczas sprzedaży np. telewizora LCD w aukcji zamieszczone są zdjęcia producenta, które naturalnie nie przedstawiają tego samego egzemplarza, a jedynie ten sam model. Bardzo łatwo w takich sytuacjach popełnić błąd, który może kosztować kilkaset lub nawet kilka tysięcy złotych. Po otrzymaniu towaru, może okazać się że obudowa jest porysowana, odbarwiona lub ułamana, a przecież na zdjęciach tego nie było.

Równie często, nieuczciwi sprzedawcy sprzedają tak zwane zwroty fabryczne po cenach sklepowych jak za pełnowartościowy towar. Zwroty fabryczne to towar, który nie przeszedł końcowej kontroli jakości przy wyjściu z fabryki do dystrybutorów. W przypadku elektroniki mogą to być właśnie porysowane obudowy, wady fabryczne w elektronice lub braki w wyposażeniu. W przypadku ubrań może się zdarzyć plama, przebarwienie, krzywe szycie etc. Dla kogoś może to nie stanowić problemu, nie każdy jest perfekcjonistą i mała ryska na telewizorze go nie zrazi, ale czemu musi za to płacić 100 procent ceny rynkowej? O tym, co zrobić po wykryciu wady lub podróbki dowiemy się w następnym poradniku. 

Zobacz również: Komputer - Poradnik zakupowy

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Krzemirski

Współzałożyciel Fabryki Narciarzy. Instruktor narciarstwa od 19 roku życia. Prócz legitymacji państwowej, posiada również uprawnienia Niemieckiego Stowarzyszenia SPORTS.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »