| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Zakupy w Internecie - nasze prawa przy reklamacji

Zakupy w Internecie - nasze prawa przy reklamacji

Co zrobić, gdy mimo ostrożności mieliśmy pecha i trafiliśmy na produkt wadliwy, uszkodzony lub co gorsza, podrobiony? Od razu warto zaznaczyć, że prawo konsumenta w takich przypadkach zawsze stoi po naszej stronie. Niestety większość z nieuczciwych sprzedających tego prawa za grosz nie przestrzega. Jakie prawa i obowiązki posiada sprzedający, a jakie kupujący?

Reklamacje - jakie mamy prawa?

Zacznijmy od podstawowych obowiązków sprzedawców, by wiedzieć czego możemy oczekiwać w sklepie lub na aukcji. Po pierwsze sprzedający ma obowiązek podać w ofercie sklepu lub aukcji dokładny opis towaru wraz nazwą producenta lub importera, kraju pochodzenia sprzedawanego towaru oraz oczywiście opcje i formy dostawy przedmiotu wraz z opcją zapłaty no i oczywiście ceną za towar. Ponadto, jeśli sprzedający nie podał wystarczających danych, klient ma prawo poprosić o dodatkowe informacje dotyczące produktu. Na stronie internetowej sklepu w widocznym i dostępnym dla każdego miejscu powinny być umieszczone informacje o nazwie sklepu, adres siedziby sklepu, regulamin oraz zasady sprzedaży i zwrotu towarów.

Zobacz również: Komputer/Foto - Podstawowe narzędzia

Tym, co jest dla kupującego najważniejsze, to gwarancja zwrotu pieniędzy za towar, który nie spełnia wymagań klienta. Otóż, każdy konsument dokonujący zakupów w Internecie ma prawo do zwrotu towaru w ciągu 10 dni od momentu dostarczenia produktu bez podania przyczyny zwrotu składając oświadczenie na piśmie. Ponadto sprzedawca ma obowiązek poinformować o tym prawie klienta. W przypadku zwrotu towaru w przeciągu 10 dni, sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam pieniądze w ciągu 14 dni. Pamiętajmy jednak, że zwrot towaru bez podania przyczyny może być respektowany jedynie wtedy, gdy towar będzie nieużywany. Oprócz tego, zwracając towar to konsument pokrywa koszty wysyłki. Zwrotom bez podania przyczyny nie podlegają rozpakowane płyty CD, DVD, Blu-ray oraz oprogramowanie komputerowe. Kolejnym atutem dla kupującego jest prawo, które mówi, że jeśli sprzedający nie poinformuje kupującego o możliwości zwrotu towaru w ustalonym przez prawo terminie, okres ten wydłuża się aż do trzech miesięcy. Co jednak zrobić, jeśli towar jest uszkodzony lub wadliwy?

Jeśli towar jest niezgodny z zamówieniem lub opisem, jest wadliwy lub uszkodzony, klient ma prawo odesłać produkt na koszt sprzedawcy. Ponadto, kupujący ma prawo do zwrotu niepełnowartościowego towaru w przeciągu dwóch lat od zakupu. Jeśli sprzedający utrudnia reklamację, a spór między nim a konsumentem ciągle narasta, konsument ma prawo zgłosić problem do miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów oraz do organizacji pozarządowych czyli Federacji Konsumentów lub Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. 

Zobacz również: Komputer/Foto - Retusz portretu

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Słomka

Doradca podatkowy nr wpisu 09900, prawnik, zatrudniona w Instytucie Studiów Podatkowych na stanowisku konsultanta podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »