| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Co warto wiedzieć o kupowaniu przez Internet

Co warto wiedzieć o kupowaniu przez Internet

W przypadku sprzedaży przez Internet potwierdzenie warunków umowy na piśmie jest jednym z obowiązków sprzedawcy. Klienci muszą być też poinformowani o swoich prawach.

Nie zawsze będziesz konsumentem

Robienie zakupów przez Internet to dla niektórych ryzykowne zajęcie. Brak fizycznego kontaktu z przedmiotem zakupu, jak również dokonywanie tego na odległość mogą budzić obawy co do tego, czy nie zostaniemy oszukani.

Naprzeciw takim obawom wychodzą przepisy regulujące sprzedaż konsumencką przez Internet. Konsumencką, gdyż w większości uprawnienia dotyczące robienia zakupów online odnoszą się do konsumentów. Ma to olbrzymie znaczenie w dwóch kwestiach. Po pierwsze zakupy takie powinny robić wyłącznie osoby fizyczne, gdyż tylko im przysługuje status konsumenta. Wyklucza więc to wszelkiego rodzaju zakupy „na firmę”.

Po drugie charakter naszych uprawnień zależy również od tego, kto jest drugą stroną transakcji. Przywilej bycia konsument przysługuje jedynie w ramach tzw. obrotu półprofesjonalnego, czyli takiego w którym jedna ze stron jest przedsiębiorcą.

Zobacz również serwis: Konsument w sieci

Jeżeli umowę zawarły dwie prywatne osoby, z których żadna nie prowadzi działalności gospodarczej, wtedy nie będą stosowane przepisy dotyczące

O ile przy robieniu zakupów w sklepach internetowych możemy mieć pewność, że drugą stroną transakcji jest przedsiębiorca, o tyle takiej pewności nie będzie przy kupowaniu na rozmaitych serwisach aukcyjnych.

Nie zawsze można odstąpić

Podstawowym uprawnieniem konsumentów przy zakupach w Internecie jest prawo do odstąpienia od umowy. Przysługuje ono w terminie 10 dni od wydania rzeczy, a konsument może odstąpić od umowy bez względu na przyczyny. Stąd też uprawnienie to zwane jest prawem do namysłu.

Zobacz również: Jak i kiedy napisać oświadczenie o odstąpieniu od umowy

Nie we wszystkich jednak przypadkach prawo do będzie przysługiwało. Art. 10 ust. 3 ustawy o ochronie niektóry praw konsumenta stanowi, iż jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje w wypadkach:

  • świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu do odstąpienia (termin odstąpienia od umowy o świadczenie usług liczy się od dnia jej zawarcia);
  • dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania;
  • umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym;
  • świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą;
  • świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu;
  • dostarczania prasy;
  • usług w zakresie gier hazardowych.
reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Iuridico

Doradztwo Prawne & Tłumaczenia

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »