| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Kiedy i co trzeba zrobić, żeby skutecznie zwrócić niechciany towar?

Kiedy i co trzeba zrobić, żeby skutecznie zwrócić niechciany towar?

Obowiązujące przepisy nie wspominają o prawie konsumenta do zwrotu pełnowartościowego towaru zakupionego w „tradycyjnym” sklepie, bez podawania przyczyn. Bez wyraźnej zgody sprzedawcy zwrot taki nie jest więc możliwy.

Należy również pamiętać, że jeżeli do wykrycia wady dojdzie w okresie pierwszych sześciu miesięcy od zakupu produktu , to domniemywa się, że wada ta istniała w chwili wydania towaru. W takim przypadku dochodzenie ww. roszczeń od sprzedawcy jest dużo łatwiejsze. Ciężar udowodnienia, że wada jest spowodowana przez kupującego ciąży bowiem na sprzedawcy! I jeszcze jedno – sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji (to znaczy że powinien w tym terminie odpowiedzieć na nią, i podać sposób jej rozpatrzenia).

Jeżeli w terminie 14 dni sprzedawca nie ustosunkował się do reklamacji (nie wysłała odpowiedzi) ustawa każe traktować taką reklamację za uzasadnioną. W takim przypadku sprzedawca powinien zastosować się do żądań kupującego odnośnie sposobu rozpatrzenia reklamacji.

Szczególne przypadki zwrotu towaru niewadliwego

Oprócz prawa reklamowania towaru niezgodnego z umową konsumentowi przysługują szczególne uprawnienia wynikające z ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U.2000.22.271). Dotyczą one przypadków gdy dokonujemy zakupów poza lokalem przedsiębiorstwa (np. od akwizytora) lub na odległość (np. sprzedaż wysyłkowa, zakupy przez Internet). Wówczas kupujący może w ciągu 10 dni odstąpić od umowy sprzedaży bez podawania przyczyn odstąpienia, a sprzedawca będzie zobowiązany przyjąć towar za zwrotem ceny.

Zobacz także: Jakie prawa ma konsument, gdy kupuje towar w sklepie internetowym?

Podsumowując: zasadą jest, że jeżeli sprzedawca nie wyrazi zgody na zwrot pełnowartościowego towaru bez wad, prawo takie nie przysługuje konsumentowi. Wyjątek stanowią umowy sprzedaży zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość, gdzie kupujący może odstąpić od umowy składając odpowiednie oświadczenie w terminie 10 dni od dnia wydania rzeczy. Natomiast zawsze gdy towar jest niezgodny z umową, konsumentowi przysługuje prawo do jego reklamacji, a po wyczerpaniu toku postępowania reklamacyjnego przewidzianego w ustawie, w określonych przypadkach, będzie on uprawniony do odstąpienia od umowy sprzedaży.

reklama

Eksperci:

Rafał Tołwiński

Radca Prawny z kancelarii BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska

BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska

BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska to kancelaria radców prawnych specjalizująca się w obsłudze prawnej spraw z zakresu szeroko pojmowanej własności intelektualnej, w szczególności prawa autorskiego, własności przemysłowej, a także zagadnień dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej w Internecie (nowe media).

Autor:

Aplikantka radcowska z kancelarii prawnej BGST

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jak można zwrócić niechciany towar?
Jak można zwrócić niechciany towar?

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Sosnowska Kancelaria Radcy Prawnego

radca prawny, ekspert prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »