| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Reklamacja towaru kupionego przez internet (cz. 2)

Reklamacja towaru kupionego przez internet (cz. 2)

Towary zakupione przez internet podlegają takiej samej reklamacji, jak te kupione w tradycyjnym sklepie. Sprzedawcą musi być jednak przedsiębiorca.

Sprzedawcy, którzy swoją działalność prowadzą w internecie podlegają przepisom konsumenckim w takim samym stopniu, jak tradycyjne sklepy. To oznacza, że muszą rozpatrywać reklamacje konsumentów, a oferowane przez nich gwarancje nie mogą wyłączać przepisów ustawowych uprawnień kupujących.

Zobacz: Reklamacja towaru kupionego przez internet (cz. 1)

Sprzedawca przedsiębiorcą

Uprawnienia związane z reklamacją zależą jednak od statusu prawnego obydwu stron umowy. Przepisy konsumenckie mają bowiem zastosowanie wyłączenie wtedy, gdy sprzedawca jest przedsiębiorcą, zawierana umowa ma związek z wykonywaną przez niego działalnością gospodarczą, natomiast kupujący jest konsumentem, czyli osobą fizyczną zawierającą umowę w celu niezwiązanym z jego działalnością gospodarczą lub zawodową (art. 221 Kodeksu cywilnego).

O ile jednak w tradycyjnym sklepie takich wątpliwości nie ma (sklep zawsze prowadzi przedsiębiorca), o tyle przy zakupach przez internet mogą pojawić się swoiste „pomyłki”.

PRZYKŁAD nr 1: X kupuje na portalu Allegro zegarek od Y, który zawodowo prowadzi handel za pośrednictwem internetu. W takiej sytuacji X będzie mógł skorzystać z uprawnień wynikających z przepisów konsumenckich.
PRZYKŁAD nr 2: X kupuje od Y na portalu Allegro ten sam zegarek. Y jest przedsiębiorcą, ale zawodowo zajmuje się doradztwem finansowym, zaś zegarem sprzedaje jako osoba prywatna. W takiej sytuacji przepisy prawa konsumenckiego nie będą miały zastosowania.

Uprawnienia reklamacyjne

Przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej przewidują długi, bo dwuletni okres, w którym konsumenci mogą korzystać z uprawnień reklamacyjnych. Jeżeli w tym czasie, w kupionym produkcie ujawni się wada, możemy udać się do sprzedawcy i zażądać bezpłatnej naprawy lub bezpłatnej wymiany (art. 8 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej). Uprawnienia te nie są zależne od żadnej gwarancji, gdyż przynależą nam z mocy ustawy. Nie musimy zatem wykazywać się żadnym dokumentem gwarancyjnym (wedle prawa gwarancja jest dodatkową i niezależną od ustawy podstawą naszych roszczeń).

Dwuletni okres uprawnień reklamacyjnych nie może być zmniejszony za wyjątkiem sprzedaży towarów używanych, kiedy to sprzedawca może skrócić czas uprawnień do jednego roku.

Co oczywiste im dłuższy czas, w którym wystąpi wada, tym trudniej będzie nam udowodnić nasze prawa. Podstawą reklamacji jest bowiem wykazanie, że niezgodność towaru z umową istniała już w chwili jego wydania, tylko że była ukryta. Co do zasady najlepiej towar reklamować w ciągu pierwszych 6 miesięcy, gdyż wtedy korzystamy z domniemania niezgodności towaru z umową. Tym samym to sprzedawca będzie musiał udowodnić, że przy wydawaniu towar był niesprawny.

Zobacz serwis: Jak napisać reklamację

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Meritoros

Biura rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »