| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Jak skutecznie zwrócić towar kupiony przez Internet?

Jak skutecznie zwrócić towar kupiony przez Internet?

Zakupy przez Internet cieszą się niemalejąca popularnością. Jedną z niewątpliwych zalet zakupów internetowych jest możliwość dokonania zwrotu towaru. Po wejściu w życie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego UE 2011/83/UE możemy mieć na to aż 12 miesięcy. Jakie więc warunki należy spełnić, by skutecznie zwrócić towar zakupiony przez Internet?

5. Zwrot towaru

Możliwość zwrotu dotyczy tylko pełnowartościowych towarów, które nie noszą jakichkolwiek oznak użytkowania (posiadają więc firmowe metki, naklejki, itp.), posiadają oryginalne opakowanie i nie były wykonane na zamówienie. Co do zasady podlegają one zwrotowi w stanie niezmienionym. Sprzedawca nie ma prawa wymagać by towar był nieodpakowany. Potwierdził to SO w wyroku z 26 czerwca 2013 roku (XVII AmC 4622/12). Stwierdził, że: „Uzależnienie prawa do zwrotu towaru kupionego na odległość od tego, aby był on identyczny jak wysłany i w oryginalnym opakowaniu jest niedozwolone. Czyni to iluzorycznym możliwość sprawdzenia towaru i następnie jego zwrot”.

6. Paragon

Co do zasady sprzedawca nie może uzależniać naszego prawa do zwrotu towaru od przesłania paragonu. Klauzula „Do reklamowanego lub zwracanego produktu konieczne jest dołączenie paragonu” została umieszczona w rejestrze umownych klauzul niedozwolonych.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

7. Koszty

W związku z odstąpieniem od umowy konsument może ponieść tylko koszty związane bezpośrednio ze zwrotem towaru (tj. koszt przesyłki zwrotnej). Ma to miejsce tylko w sytuacji, gdy został o tym poinformowany przez sprzedającego. Powinno to nastąpić najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Nie ma prawnej możliwości by nabywca ponosił opłatę związaną z samym faktem odstąpienia (tzw. odstępne) bądź jakąkolwiek opłatę manipulacyjną.

Kupującemu przysługuje zwrot kosztów związanych z zakupem towaru oraz z jego przesyłką w pierwszą stronę. Sprzedający powinien tego dokonać w ciągu 14 dni od daty otrzymania informacji o odstąpieniu, nie od zwrotu towaru. Wspomniana dyrektywa unijna wprowadza istotna zmianę w tym zakresie. Sprzedawcy będzie bowiem przysługiwało prawo odroczenia zwrotu kosztów aż do momentu sprawdzenia rzeczywistego stanu towaru.

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U.2012.0.1225),
  • dyrektywa Parlamentu Europejskiego 2011/83/UE,
  • projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz o zmianie innych ustaw,
  • wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 26 czerwca 2013r., (XVII AmC 4622/12).
reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Adamczak

Ekspert z zakresu podatków i rachunkowości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »