| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Rękojmia za wady

Rękojmia za wady

Korzystając z atrakcyjnej ceny zakupiłam aparat fotograficzny na jednej z internetowych aukcji. Sprzedawcą nie był sklep. Poza ceną skusiła mnie opcja bezpośredniego druku w aparacie. Po otrzymaniu towaru okazało się, że niby wszystko jest bez zarzutu, jednak nie ma możliwości bezpośredniego druku, o czym sprzedawca zapewniał. Jakie prawne środki ochronne przysługują mi w tej sytuacji? Jeden ze znajomych wspomniał o rękojmi za wady. Na czym ona polega?

W tego typu przypadkach, gdy towar okaże się wadliwy możemy skorzystać z instrumentów ochronnych takich jak: rękojmia za wady fizyczne i prawne oraz gwarancji jakości.

Rękojmia za wady fizyczne

Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Rękojmia za wady prawne

Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej. W razie sprzedaży praw sprzedawca jest odpowiedzialny także za istnienie praw.

Kluczowe elementy przy rękojmi

  • sprzedawca ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi, gdy rzecz przez niego sprzedana dotknięta jest wadą, a w chwili zawarcia umowy konsument o niej nie wiedział,
  • rękojmia trwa 1 rok od daty wydania rzeczy kupującemu,
  • konsument musi zawiadomić sprzedawcę o wadzie w ciągu 1 miesiąca od daty jej wykrycia, aby nie utracić uprawnień z tytułu rękojmi.

Prawa przysługujące nam z tytułu rękojmi:

  • odstąpienie od umowy, czyli zwrot pieniędzy za zwrotem wadliwej rzeczy, ale nie można od umowy odstąpić, jeśli sprzedawca niezwłocznie rzecz wymieni na inną, wolną od wad, albo wadę usunie. Odstąpienie od umowy jest możliwe dopiero wówczas, gdy rzecz już raz wymieniono lub naprawiono;
  • obniżenie ceny;
  • wymiana rzeczy wadliwej na inną, bez wad;
  • usunięcie wad.

Gwarancja jakości

Z kolei gwarancja jakości to pisemne zobowiązanie gwaranta do bezpłatnego usunięcia wad lub wymiany towaru na niewadliwy. Gwarantem może być zarówno producent, hurtownik, importer, dealer, jak i sprzedawca. Udzielenie gwarancji jest nieobowiązkowe. Gwarancja jakości chroni konsumenta tylko wtedy, gdy gwarant tej ochrony udzielił. Szczegółowo sposób załatwiania reklamacji oraz przysługujące uprawnienia określa karta gwarancyjna.

Ważną informacją jest to, iż konsument ma prawo wyboru między realizacją uprawnień z rękojmi i gwarancji. Z uprawnień tych można korzystać także jednocześnie, ale nie łącznie.

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Szulikowski

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »