| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Czy rzecz zakupioną w sieci można reklamować

Czy rzecz zakupioną w sieci można reklamować

Umowy zawierane na odległość różnią się od umów zawieranych bezpośrednio w sklepie tylko formą zakupu, niekiedy ceną oraz możliwością lub jej brakiem zapoznania się z produktem. Nie zmieniają się natomiast zasady odpowiedzialności sprzedawcy za towar niezgodny z umową.

Sprzedawca niezależnie od tego czy sprzedaje towary w siedzibie swoje firmy czy prowadzi sprzedaż internetową lub wysyłkową zawsze odpowiada za towar, który jest niezgodny z umową. Odpowiedzialność sprzedawca trwa 2 lata od momentu wydania rzeczy kupującemu. Natomiast obowiązkiem konsumenta jest poinformowanie przedsiębiorcy o niezgodności towaru z umową ciągu 2 miesięcy od momentu jej stwierdzenia. Zasady reklamowania oraz tryb reklamacyjny jest taki sam jak w zwykłym sklepie

Różnice

Istnieją jednak pewne różnice w sposobie składania reklamacji. Dotyczą one przede wszystkim sposobu złożenie pisa reklamacyjnego oraz dostarczenie reklamowanego towaru do przedsiębiorcy.

Ze względu na charakter umowy na odległość, złożenie reklamacji bezpośrednio, osobiście u przedsiębiorcy może być niemożliwe albo znacznie utrudnione. Niekiedy firma, u której zakupiona została rzecz znajduje się kilkaset kilometrów od miejsca zamieszkania konsumenta.

To samo dotyczy samego dostarczenia towaru do sprzedawcy celem jego sprawdzenia. Najwygodniejszą formą jest wysłanie do niego paczki i osobno wysłanie pisma reklamacyjnego.

Za co odpowiada sprzedawca

Niezgodny z umową jest towar, który nie nadaje się do celu do jakiego zwykle jest używany albo nie ma właściwości cechujących towar danego rodzaju. Za niezgodność uznaje się również sytuacje, w której produkt nie odpowiada oczekiwaniom opartym na składanych publicznie przez sprzedawcę bądź producenta zapewnieniach. Mogą być one również wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie.

Czego może żądać kupujący

Towar, który jest niezgodny z umową podlega reklamacji. W pierwszej kolejności konsument ma prawo domagać się od sprzedawcy nieodpłatnej naprawy albo wymiany produktu na nowy.

Jeżeli zaistnieją odpowiednie przesłanki kupującemu przysługuje prawo złożenia zadania obniżenia ceny, a w niektórych sytuacjach nawet odstąpienie od umowy.

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Piekarczyk

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »