| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Co zrobić jeśli kupimy podróbkę

Co zrobić jeśli kupimy podróbkę

Podróbki od lat królują na bazarach i ulicznych straganach. Wraz z rozwojem internetu towary imitujące produkty znanych marek wkroczyły także do e-sklepów oraz portali aukcyjnych. Konsument nabywający towary w Internecie w większym stopniu narażony jest na niebezpieczeństwo kupna podróbki, niż ma to miejsce w zwykłym sklepie. Sprawdź, czego możesz się domagać, gdy zakupiony drogi sprzęt grający, kosmetyk czy element garderoby okaże się nie produktem oryginalnym a jedynie jego imitacją.

Robiąc zakupy w internecie wybieramy towary w oparciu o przedstawiony przez sprzedawcę opis oraz załączone zdjęcie. Działamy w zaufaniu, że dostarczony do domu przedmiot będzie zgodny z zapewnieniami sprzedawcy składanymi na stronie internetowej. Zdarza się jednak, iż po rozpakowaniu przesyłki przeżywamy niemiłe zaskoczenie.

Przedsiębiorca, który rozpowszechnia nieprawdziwe informacje o oferowanym produkcie (np. na temat producenta danej rzeczy), dopuszcza się tzw. nieuczciwej praktyki rynkowej. Konsumenci są przed tego rodzaju działaniami przedsiębiorców szczególnie chronieni.

Konsument, który nabył towar podrobiony a sprzedawca informował o oryginalności produktu może żądać naprawienia powstałej szkody a przede wszystkim unieważnienia zawartej umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń. Sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów związanych z nabyciem towaru.

Dodatkowo konsument, którego interes został naruszony przez zastosowaną nieuczciwą praktykę rynkową może się domagać

  • zaniechania tej praktyki,
  • usunięcia skutków tej praktyki,
  • złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie,
  • zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lubochroną konsumentów.

Sprzedawca produktów podrobionych, oprócz odpowiedzialności wobec konsumenta podlega także odpowiedzialności karnej (również osoba wprowadzająca podróbki do obrotu).

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. nr 171, poz. 1206 z późn. zm.);
  • ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r., nr 119, poz. 1117 z późn. zm.).

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Ekspert:

Aleksandra Bielicka

Prawnik, specjalista w zakresie prawa konsumenckiego, cywilnego i handlowego.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji jest nieuczciwą praktyką rynkową.
Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji jest nieuczciwą praktyką rynkową.

Praktyki HRM. Najlepsze studia przypadku z polskiego rynku (książka)29.90 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Rogowska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »