| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Kto płaci za zwrot towaru

Kto płaci za zwrot towaru

Zakupiłem ostatnio w sklepie internetowym prezent. W między czasie dowiedziałem się, że osobie obdarowanej nie podobają się rzeczy tego typu. W związku z tym postanowiłem odstąpić od umowy. Na szczęście termin jeszcze nie minął. Jednak pojawił się pewien problem. Kto ma zapłacić za tę przesyłkę: ja czy sprzedawca?

W literaturze istnieją niekiedy istnieją niekiedy odmienne stanowiska co do tej kwestii. Przeważający jest jednak pogląd, zgodnie z którym w przypadku skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy koszty związane ze zwrotem przesyłki ponosi konsument. Takie rozstrzygnięcie sprawy nie wynika co prawda wprost z ustawy. Przepisy dotyczące sprzedaży na odległość stanowią, że w przypadku odstąpienie od umowy kupujący zwolniony jest z wszelkich zobowiązań. Dotyczy to jednak tylko zobowiązań powstałych przed skorzystanie z prawa do namysłu m.in. zapłatą ceny. Jednak strony umowy: sprzedający i konsument zobowiązani są do zwrotu wzajemnych świadczeń. Oznacza to, że przedsiębiorca dokonuje zwrotu otrzymanej od kupującego ceny, natomiast konsument zwraca towar.

Kolejnym argumentem przemawiającym za powyższą tezą jest fakt, że przepisy ustawy przewidują wyraźnie tylko w jednym miejscu obowiązek poniesienie przez sprzedawcę kosztów za zwrot rzeczy. Ma to miejsce w przypadku, gdy konsument odstępuje od umowy ponieważ świadczenia nie mogło być spełnione przez przedsiębiorcę i nie chce on przyjąć świadczenia zastępczego. Wydaje się więc słuszne, że w każdym innym wypadku zwrot rzeczy następuje na koszt konsumenta.

Pozostaje jeszcze ostatnia kwestia – odniesienie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość. Stanowi ona, że konsument z tytułu wykonywania swego prawa odstąpienia od umowy nie może ponosić żadnych kosztów poza bezpośrednimi kosztami zwrotu towarów. Ustawa regulująca sprawy sprzedaży na odległość implementuje do polskiego porządku prawnego m.in. wskazaną dyrektywę. Konieczne jest zatem interpretowanie przepisów ustawy w zgodzie z dyrektywą.

Podstawa prawna:

  • art. 7, 13 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (tekst jedn. Dz. U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.);
  • art. 6 dyrektywy 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 maja 1997 r. w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość (tekst jedn. Dz.UrzUEL.1997.144.19).

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Porad Finansowo-Księgowych dr Piotr Rojek Sp. z o.o.

Kancelaria audytorska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »