| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Czy trzeba płacić za niezamówioną przesyłkę

Czy trzeba płacić za niezamówioną przesyłkę

Co zrobić, jeśli otrzymasz przesyłkę, której nie zamawiałeś?  Czy trzeba za nią zapłacić, odesłać czy zostawić w domu? Spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy.

Umowa jest zawarta, jeśli dwie strony: przedsiębiorca i konsument wyrażą na to zgodę. Jeżeli sprzedawca wysyła towar to potencjalnego klienta nie przedstawiwszy mu wcześniej oferty i nie zapytawszy go o chęć zakupu danej rzeczy, to czyni to na własne ryzyko. W takiej sytuacji konsument nie ponosi żadnych zobowiązań. Innymi słowy zwolniony jest z dokonywania jakichkolwiek opłat. Spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.

Co zrobić z paczką

Jeżeli do naszych drzwi zapuka listonosz albo kurier i chce nam wręczyć przesyłkę, której jesteśmy pewni, że nie zamawialiśmy ani nawet nie znamy nadawcy, to lepiej jej w ogóle nie przyjmować

Może jednak zdarzyć się tak, że ktoś z domowników przyjmie przesyłkę podczas naszej nieobecności albo sami zrobimy to „z rozpędu”. Trzeba dokładnie sprawdzić czy faktycznie nie składaliśmy żadnego zamówienia, czy w rozmowie telefonicznej z przedstawicielem handlowym nie zgodziliśmy się na przesłanie produktu na próbę. Nawet jeśli przedsiębiorca wysłał nam towar z załączoną fakturą i prośbą o zapłatę, to jeszcze nie oznacza, że faktycznie musimy za tą rzecz zapłacić. Konsument ewidentnie musi wyrazić zgodę na zawarcie umowy. Jeżeli takowej nie było, to sprzedawca naraża się na straty.

Adresat przesyłki nie zamawianej przez niego ma prawo jej nie przyjąć albo odesłać ją na koszt przedsiębiorcy.

Pani Józefina otrzymała pewnego dnia paczkę z wydawnictwa. Była pewna, że nie zamawiała nic w tej firmie, ale pomyślała, że może jej mąż dokonał jakiegoś zakupu. Odebrała przesyłkę. Po powrocie męża do domu okazało się, że on też nie dokonywał zakupu w tym wydawnictwie, nawet go nie znał. Do opakowania produktu dołączona była faktura na 160 zł. Pani Józefina wychodząc z założenia, że skoro nic nie zamawiała, to nic nie będzie płacić, zostawiła paczkę w domu. Czy postąpiła słusznie?                                                                                                                                                                                                                 Tak. Przedsiębiorca nie może żądać zapłaty za przesyłkę, jeżeli nawet nie zapytał potencjalnych klientów o zgodę na jej przesłanie. Nie doszło w tym przypadku w ogóle do zawarcia umowy. W związku konsument nie ma obowiązku dokonywania jakichkolwiek opłat.

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Stucke

Kancelaria Prawa Pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »