| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Co zrobić, żeby zakupy w sieci były bezpieczniejsze

Co zrobić, żeby zakupy w sieci były bezpieczniejsze

Zakupy w sklepach internetowych są wygodne, szybkie i przyjemne. Sprzedawcy kuszą niższą ceną, dostępnością przez 24 godziny na dobę oraz dużym wyborem. Jednak kupowanie w sieci wiąże się również z pewnymi zagrożeniami.

Przyjemność i wygoda wybierania towarów z bogatej oferty sklepów internetowych może zostać przyćmiona niebezpieczeństwami czyhającymi na konsumenta w internecie.

Najbardziej prawdopodobne zagrożenia:

  • nie otrzymanie zamówionego towaru, za który się już zapłaciło,
  • kradzież numeru karty kredytowej,
  • nieostrożne udostępnianie informacji o danych osobistych,
  • spam, cookie, programy wywiadowcze.

Na początku

Jeżeli dokonujemy zakupów w internecie po raz pierwszy powinniśmy być szczególnie rozważni. Można zacząć od sprawdzenia specjalistycznych portali, forum poświęconym towarom przeznaczonym sprzedaży oraz e-sprzedawcom. Warto jest zwracać uwagę na opinie i komentarze.

Aby wybrać dobry sklep trzeba zebrać o nim informacje. Trzeba zwrócić uwagę na dane, jakie sprzedawca internetowy przekazuje konsumentowi:

  • czy udostępnia wszelkie dane kontaktowe, czy podaje jedynie skr. pocztową (można np. zadzwonić do sklepu i samemu porozmawiać z przedstawicielem firmy);
  • czy sprzedawca chętny jest do przesłania katalogów, broszur;
  • czy sklep internetowy posiada certyfikaty niezależnych organizacji (np. TRUSTe).

Uważaj na informacje jakie przekazujesz

Podstawową działalnością sklepów prowadzących handel w internecie jest sprzedaż towarów. Zdarza się jednak, że informacje o konsumentach są przez nie zbierane i gromadzone. Zazwyczaj dotyczą one różnych zwyczajów związanych z przeglądaniem treści internetowych i dokonany wyborów. Różne są powody, dla których sprzedawcy internetowi się tym trudnią, zazwyczaj ma to związek z efektywna sprzedażą. Warto jednak być tego świadomym.

Jakie informacje możemy udostępniać

Niektóre informacje gromadzone przez sklepy są obligatoryjne dla możliwości wykonania umowy sprzedaży. Chodzi przede wszystkim o numer karty kredytowej, adres albo numer telefonu, bez których umowa nie mogłaby być prawidłowo wykonana. Są również informacje osobiste, dotyczące indywidualnie danego klienta. Zaliczyć do nich można głównie dane odnośnie najczęściej kupowanych przez nas produktów, adres dostarczenia towaru, wreszcie właściwości samych produktów: rozmiar, kolor itp. W ten sposób sprzedawca może łatwiej i precyzyjniej stworzyć ofertę przeznaczona specjalnie dla danego konsumenta, jednocześnie zachęcając go do robienia kolejnych zakupów u niego.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Beata Przybyła

Prowadzę biuro rachunkowe od 18 lat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »