| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Kupno ubrań przez Internet

Kupno ubrań przez Internet

Chciałabym kupić ubranka dla dzieci, które są oferowane w jednym ze sklepów internetowych. Są tańsze, ale boję się że dokonam złego wyboru. Czy w takiej sytuacji będę mogła zwrócić towar?

Robiąc zakupy przez Internet zawieramy ze sprzedawcą przeważnie zawieramy tzw. umowę na odległość. Istotne z tego względu jest jednak to, aby sprzedawca był przedsiębiorcą a umowa wynikała z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumenta umowy na odległość są zawierane z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość.

Oznacza to, że uprawnienia jakie daje ustawy przy zawieraniu umów przez Internet będą dotyczyć wyłącznie sytuacji, kiedy kupujący posiada status konsumenta. Będzie tak w sytuacji, gdy czynność dokonywana nie ma związku z prowadzenie działalności gospodarczej lub zawodowej i jest dokonywana przez osobę fizyczną. Drugą stroną transakcji musi być przedsiębiorca, który dokonuje jej w ramach prowadzonej przez siebie działalności.

Odstąpienie od umowy

Dokonując transakcji na odległość konsumenci mogą skorzystać z prawa odstąpienia od umowy na co mają co do zasady 10 dni licząc od dnia wydania rzeczy lub gdy umowa dotyczy usług od dnia jej zawarcia (art. 10 ust. 1). Odstąpienie takie może nastąpić bez potrzeby podania przyczyn. W danej sytuacji, jeżeli kupno ubranek z jakiegoś powodu uznamy za nietrafione, będziemy mogli zrezygnować z umowy bez konieczności płacenia odszkodowania sprzedawcy.

Przedsiębiorca ma obowiązek poświadczyć na piśmie zwrot świadczenia. Umowa będzie uważana za niezawartą, a sprzedawca będzie musiał zwrócić pieniądze w terminie 14 dni.

Jedyne koszty, jakie poniesienie kupujący odstępując od umowy będzie odesłanie towaru do sprzedawcy na własny koszt. Sprzedawca nie może domagać się w zamian za uznanie odstąpienia żadnych kar, czy opłat.

W tym kontekście bardzo istotne jest kto jest sprzedawcą. Jeżeli ubranka były kupione w sklepie internetowym, to nie będzie wątpliwości, iż te uprawnienia nam przysługują. Jeżeli jednak ubranka zostały kupione przez serwisy aukcyjne (np. Allegro), wtedy też istotne będzie, czy sprzedawca nie jest osobą prywatną. Jeżeli jest, wtedy powyższe uprawnienia nie będą przysługiwały kupującemu.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (ostatnia zmiana: Dz. U. z 2009 r., Nr 201, poz. 1540).

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Dowson Holdings Limited

Optymalizacja podatkowa, konta i spółki zagraniczne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »