REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kupić prezent przez Internet?

Jak kupić prezent przez Internet?/ Fot. Fotolia
Jak kupić prezent przez Internet?/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W okresie Świąt Bożego Narodzenia coraz częściej i coraz chętniej korzystamy z nowoczesnych form kupowania prezentów, takich jak zakupy przez Internet czy telefon. W kontekście nadchodzących świąt Bożego Narodzenia podpowiadamy, jak bezpiecznie kupić prezent przez Internet.

Dzięki skutecznym zabiegom marketingowym atmosfera Świąt Bożego Narodzenia udziela się nam coraz wcześniej. Odczuwamy ją szczególnie silnie w centrach handlowych. Po pierwsze przez liczne promocje gwiazdkowe, a po drugie przez … wzmożony ruch konsumentów. Jak zatem ominąć to „świąteczne szaleństwo zakupów”?

REKLAMA

Zobacz również: Jak zaplanować urlop w Święta Bożego Narodzenia 2014?

Prezent przez Internet

Na podstawie badania „Zakup prezentów świątecznych przez Polaków” zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia dla Poczty Polskiej, przeprowadzonego na 508 osobach, które planują kupić prezenty świąteczne można sformułować jednoznaczną opinię, że zakupy przez Internet cieszą się coraz większą popularnością. Ponad 80 proc. Polaków, którzy posiadając stały dostęp do Internetu planuje bowiem kupić choć część prezentów gwiazdkowych w sieci. Jedynie 17 proc. wyklucza taką opcję. Za zakupami przez Internet przemawiają czynniki takie jak: wygoda i szybkość transakcji, niższe niż w sklepach stacjonarnych ceny oraz większy wybór niż w placówkach tradycyjnych. Przeciwne są zaś te osoby, które chcą osobiście obejrzeć produkty lub mające obawy, że towar kupiony on-line może być uszkodzony lub niezgodny z zamówieniem. Coraz powszechniejszą praktyką staje się również kupowanie prezentów w sieci jednak po uprzednim obejrzeniu, przymierzeniu ich w tradycyjnym sklepie stacjonarnym.

Zakupy przez Internet czyli umowa na odległość

Odpowiedzią na wyżej postawione pytanie mogą być zakupy przez Internet, które stanowią najbardziej powszechny przykład umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa, umowy na odległość. Z transakcją zawartą na odległość mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi ona do skutku bez jednoczesnej (fizycznej) obecności obu stron, co jest możliwe dzięki wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość (elektronicznego formularza zamówienia, telefonu, radia, telewizji, poczty elektronicznej). Kontrakt taki dotyczy konsumenta i przedsiębiorcy.

Zwrot nietrafionego prezentu świątecznego

Warto podkreślić, że decydując się na zakup prezentów online korzystamy z większej ochrony prawnej niż Ci klienci, którzy robią zakupy w tradycyjnej formie. Każdy nietrafiony prezent, który kupiliśmy przez Internet możemy w ciągu 10 dni (po zmianach - 14 dni) zwrócić. Termin liczony jest od momentu otrzymania towaru (tzw. prawo do namysłu, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość). Zwrot prezentu, bez konieczności podawania przyczyny swojej decyzji, jest możliwy dzięki wejściu w życie nowej ustawy o prawach konsumenta, co będzie miało miejsce właśnie w Boże Narodzenie 2014, tj. 25 grudnia 2014 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Zwrot towaru a brak opakowania

Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje w przypadku zakupów dokonanych na aukcji z opcją licytacji, towarów wykonanych na specjalne zamówienie, prasy oraz biletów na imprezy rozrywkowe.

Zgodnie z regulacjami dyrektywy konsumenckiej w przypadku zwrotu towaru konsument zostanie obciążony jedynie kosztem przesyłki zwrotnej. Pozostałe koszty będą po stronie sprzedawcy.

Zobacz również: Zakupy przez Internet - poradnik

Prawa konsumenta kupującego przez Internet

Konsument zawierający umowę z przedsiębiorcą przez Internet, czyli na odległość ma prawo do uzyskania jasnej i zrozumiałej informacji, m.in. o :

  • głównych cechach świadczenia, z uwzględnieniem jego przedmiotu i sposobu porozumiewania się z konsumentem (np. telefonicznie, mailowo);
  • danych identyfikujących przedsiębiorcy, w szczególności o firmie i numerze, pod którym została ona zarejestrowana (KRS lub NIP);
  • adresie przedsiębiorstwa (istotnym w razie sporu sądowego), adresie poczty elektronicznej i numerach telefonu lub faksu (jeżeli są dostępne), dzięki którym konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą;
  • adresie, pod którym konsument może składać reklamacje, jeżeli różni się on od adresu prowadzonej działalności;
  • łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala na wcześniejsze obliczenie ich wysokości – o sposobie, w jaki będą one obliczane, jak również o istnieniu opłat dodatkowych (np. kosztów dostawy) oraz ich wysokości lub obowiązku ich uiszczenia (jeżeli nie jest znana wysokość);
  • kosztach korzystania ze środka porozumiewania się na odległość (np. telefonu) w celu zawarcia umowy, jeśli są one wyższe od zwykle stosowanych w przypadku tego środka porozumiewania się – np. w razie zawarcia umowy przez telefon z inicjatywy konsumenta;
  • sposobie i terminie zapłaty;
  • sposobie i terminie spełnienia świadczenia i stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
  • sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy;
  • kosztach zwrotu towaru w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument; w odniesieniu do umów zawieranych na odległość – o kosztach zwrotu rzeczy, jeżeli ze względu na swój charakter produkt nie może zostać w zwykłym trybie odesłany pocztą;
  • obowiązku zapłaty przez konsumenta uzasadnionych kosztów poniesionych przez przedsiębiorcę, jeżeli kupujący odstąpi od umowy po zgłoszeniu rozpoczęcia świadczenia usługi, a przed upływem terminu na odstąpienie od umowy;
  • przypadkach, w których konsument traci prawo do odstąpienia od umowy;
  • obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad;
  • istnieniu a także treści gwarancji i usług posprzedażnych oraz sposobie ich realizacji;
  • kodeksie dobrych praktyk, jeżeli zobowiązał się go przestrzegać, i sposobie zapoznania się z nim;
  • czasie trwania umowy lub sposobie i przesłankach jej wypowiedzenia – jeżeli umowa jest zawarta na czas nieokreślony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu przedłużeniu;
  • minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy – np. umowy polisolokat, w których określono minimalny czas, przez jaki należy płacić składki i nie można odstąpić od umowy;
  • wysokości i sposobie złożenia kaucji lub innych gwarancji finansowych, których konsument jest zobowiązany udzielić na żądanie przedsiębiorcy;
  • funkcjonalności treści cyfrowych i technicznych środkach ich ochrony;
  • mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć;
  • możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur.

Powyższe informacje przedsiębiorca powinien przekazać najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową.

Polecamy serwis: Konsument i umowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MC: Zmiany w Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ochrona przed zagrożeniami w cyberprzestrzeni będzie wzmocniona

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało projekt ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ustawa ma wzmocnić ochronę obywateli oraz instytucji przed rosnącymi zagrożeniami w cyberprzestrzeni. Projekt został skierowany do konsultacji publicznych, które potrwają do 24 maja 2024 r.

Wcześniejsza emerytura dla urodzonych w konkretnych latach i spełniających warunki

Po zmianach, które weszły w życie na początku tego roku więcej osób może przejść na wcześniejszą emeryturę. Aktualnie bowiem nabycie prawa do emerytury pomostowej przysługuje osobom znacznie młodszym niż wcześniej. Przyszli emeryci nie muszą teraz udowadniać, że wykonywali pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przed 31 grudnia 1998 r.

RPD do nauczycieli: bez kartkówek i sprawdzianów po majówce, czy długim weekendzie z Bożym Ciałem; pozwólcie dzieciom wypocząć

Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak zaapelowała w liście do nauczycieli o uszanowanie prawa uczniów do wypoczynku w trakcie majówki i długiego weekendu czerwcowego.

Czy wynajmujący może wejść do swojego mieszkania o dowolnej porze? Czy najemca może odmówić mu wstępu? Sprawdź, jakie są zasady.

Prawa wynajmującego, a prawa najemcy – co jest ważniejsze? Prawo chroni obie strony umowy. Ich zakres jest inny w przypadku awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody, a inny w odniesieniu do okresowego i doraźnego sprawowania kontroli nad nieruchomością.

REKLAMA

Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?

Zbliżające się zmiany prawne w zakresie eMobility przyniosą w Polsce potrzebę szybkiej elektryfikacji parkingów. Dlatego E.ON Polska prezentuje przewodnik po wybranych zagadnieniach dotyczących obowiązujących i przyszłych regulacji w obszarze elektromobilności. Materiał powstał we współpracy z zespołem Dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke oraz firmą doradztwa podatkowego MDDP. Jest on kierowany do właścicieli i zarządców nieruchomości komercyjnych.

Chcesz potańczyć? 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania na organizację potańcówki czeka na chętnych. Bez wkładu własnego.

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi uruchamia program Potańcówki Wiejskie. Można dostać 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania, bez wkładu własnego, ale trzeba nawiązać współpracę z wykonawcami tradycyjnej muzyki danej społeczności lokalnej.

Elektroniczne listy polecone z potwierdzeniem odbioru. Nowa usługa Poczty Polskiej: e-Doręczenia. Jak dołączyć firmę do systemu e-Doręczeń?

Już niedługo zostanie wdrożona nowa usługa Poczty Polskiej e-Doręczenia. To prawdziwa rewolucja, która ma w dalszej perspektywie zastąpić tradycyjną papierową korespondencję wysyłaną do osób prywatnych, urzędów czy firm. Bank Pocztowy przeprowadził właśnie testy tej usługi z wykorzystaniem udostępnionego przez Pocztę Polską interfejsu API. Po jej wdrożeniu, zamiast osobistych wizyt w urzędzie pocztowym, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych oraz archiwizowania papierowej korespondencji, będzie można dokonać wysyłki pisma w formie elektronicznej. Ta nowinka, to efekt wchodzącego w życie od października 2024 r. ułatwienia dla obywateli w postaci elektronicznego adresu do e-Doręczeń. 

Kto będzie musiał oddać 13. emeryturę? Niektórzy seniorzy powinni to sprawdzić

Niektórzy seniorzy będą musieli zwrócić 13. emeryturę. Pożegnanie z "trzynastką" dotyczy emerytów, którzy przekroczyli kwotowy limit dorabiania do emerytury. Dowiedz się, ile wynosi taki limit w 2024 roku, czy ta sytuacja dotyczy Ciebie?

REKLAMA

Kolejni funkcjonariusze mają podwyżki. Nawet do 16 100 zł

Tym razem podwyżki dla funkcjonariuszy ABW – przyznano im podwyżki pensji i dodatków.

Anita Noskowska-Piątkowska: Postulat stałych podwyżek w służbie cywilnej

Szefowa służby cywilnej: będę postulowała stały wzrost wynagrodzenia w służbie cywilnej.

REKLAMA