| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > SPAM, czyli niechciane informacje

SPAM, czyli niechciane informacje

Jest poważnym zagrożeniem nie tylko dla administratorów sieci, ale również dla zwykłych konsumentów.

Tajemnica telekomunikacyjna

Na gruncie prawa telekomunikacyjnego istnieje również pojęcie tzw. tajemnicy telekomunikacyjnej, która dotyczy m.in. danych użytkownika. Wszelkie zapoznawanie się, utrwalanie, przechowywanie, przekazywanie i inne wykorzystywanie danych objętych taką tajemnicą jest zakazane, chyba że jest to przedmiotem usługi bądź jest niezbędne do jej wykonania albo następuje za zgodą nadawcy lub odbiorcy, których te dane dotyczą lub też dokonanie takich czynności jest niezbędne w celu zarejestrowania komunikatów i związanych z nimi danych, w celu zapewnienia dowodów transakcji handlowej. Zakazane jest również używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonament lub użytkownik końcowy wyraził na to uprzednią zgodę.

Na tle problematyki spamu nie można zapominać o ochronione danych osobowych, które są naruszane w wyniku tego zjawiska. Problem polega również na tym, że niezależnie od tego, jaka ustawa zostanie wykorzystana, w większości przypadków trudno będzie wyegzekwować ewentualną decyzję sankcjonującą wysyłanie spamu.

Ze względu na charakter i skalę spammingu w Polsce oraz zbyt niską egzekucję obowiązujących przepisów proponowane są zmiany prawa telekomunikacyjnego.

Możliwe zmiany:

  • powstanie ogólnopolskiego punktu przyjmowania zgłoszeń o przypadkach masowego przesyłania spamu. Będzie on nie tylko gromadził informacje na potrzeby prowadzonych postępowań, ale również wykrywał i eliminował przypadki przesyłania spamów;
  • operatorzy i dostawcy usług będę zobowiązani do wskazywania punktów przyjęć zgłoszeń o naruszeniach bezpieczeństwa telekomunikacyjnego, w szczególności przesyłania spamów, w ramach oferowanych usług;
  • operatorzy i dostawcy usług będą mogli blokować ruch w sieci;
  • użytkownicy, których urządzenia końcowe mogły zostać wykorzystane bez ich wiedzy i zgody do rozsyłania spamów, otrzymają wskazówki, jak zabezpieczyć się przed podobnymi przypadkami;
  • operatorzy i dostawcy będą musieli współpracować z punktami przyjęć skarg innych dostawców usług telekomunikacyjnych oraz usuwać nieprawidłowości w ciągu 2 dni od otrzymania informacji o nich;
  • obowiązkiem operatorów i dostawców będzie również przesyłanie informacji o adresacie spamów oraz przypadkach ich przesyłania spoza terytorium kraju do ogólnopolskiego punktu.

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

dr Witold Florczak

Aktuariusz, Ekspert ds. wyceny rezerw na świadczenia pracownicze

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »