| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > E-sprzedawca odpowiada za towar niezgodny z umową

E-sprzedawca odpowiada za towar niezgodny z umową

Na takich samych zasadach jak sprzedawca trudniący się sprzedażą bezpośrednią  odpowiada przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy. Za towar niezgodny z umową odpowiada przez dwa lata od momentu jego wydania.

Niezgodność towaru z umową musi istnieć w chwili wydania produktu. Jeżeli konsument stwierdzi ją przed upływem 6 miesięcy istnieje domniemanie, że miała ona miejsce już w chwili zakupu. W takim przypadku na przedsiębiorcy będzie ciążył obowiązek udowodnienia, że niezgodność powstała później i nie z przyczyn tkwiących w samym towarze.

Niezgodność towaru z umową

Za niezgodność należy uznać sytuacje, kiedy zakupiony produkt nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany oraz gdy jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju. To samo dotyczy przypadku, gdy towar nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela. W szczególności uwzględnia się zapewnienia, wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.

Niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową może polegać również na nieprawidłowościach w jego zamontowaniu i uruchomieniu, jeżeli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub przez osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży.

Wyłączeniem odpowiedzialności sprzedawcy za towar niezgodny z umową jest przypadek, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć albo niezgodność wynikła z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez kupującego.

Żądania kupującego

Jeśli konsument kupi towar za pośrednictwem internetu, który okaże się niezgodny z umową, ma prawo zażądać od sprzedawcy doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową poprzez:

  • naprawę albo

  • wymianę,

  • obniżenie ceny albo

  • odstąpienie od umowy.

Naprawa i wymiana są nieodpłatne, tzn. że przedsiębiorca jest zobowiązany do zwrotu kosztów związanych w szczególności z kosztami demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

Jeżeli na poprawnie złożoną reklamacje, w której żądaniem była naprawa albo wymiana towaru, konsument nie otrzyma odpowiedzi w ciągu 14 dni, roszczenie uważa się za uzasadnione.

Natomiast obowiązkiem konsumenta jest poinformowanie sprzedawcy o niezgodności w ciągu 2 miesięcy od momentu jej stwierdzenia (nie dotyczy to artykułów żywnościowych).

Żądanie obniżenia ceny oraz odstąpienie od umowy są następnymi w kolejności żądaniami jakie przysługują konsumentowi. Są też obwarowane pewnymi wymogami. Konsument może domagać się obniżenia ceny za towar niezgodny z umową, jeśli naprawa albo wymiana nie mogą być zrealizowane w odpowiednim czasie albo narażałyby kupującego na znaczne niedogodności. W przypadku odstąpienia od umowy musi być spełniona dodatkowa przesłanka: niezgodność towaru z umową musi być istotna.

Okres odpowiedzialności sprzedawcy

Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem 2 lat od wydania tego towaru kupującemu. Termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, ale nie poniżej jednego roku.

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

e-agropodatki.pl

Pierwszy w Polsce podatkowy serwis informacyjny dla rolników indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »